Di sini cik Awan petik ulasan naqib cik Awan mengenai isu menyimpan gambar yang bukan muhrim kita. Bersama kita renung dan hayati adakah kita mengalami situasi tersebut. Kalau kita terlibat cepat-cepat kita jauhi.
Assalamualaikum...
Dalam mazhab syafi'e, asal sesuatu perkara ini adalah harus sehingga ada dalil yang jelas yang mengharamkannya. Dalam bab menyimpan gambar non muhrim ini, ianya kembali kepada dua persoalan iaitu persoalan aurat dan persoalan fitnah. Ana rasa semua kita sudah jelas tentang aurat, tetapi apabila menyentuh tentang persoalan fitnah, kita terlupa fitnah juga boleh berlaku ke atas diri sendiri, dok khayal, dok tringat sokmo2,ngoya, lagha dan sebagainya. Kita juga seharusnya sedaya upaya untuk menutup fitnah yang mungkin daripada orang lain kepada diri kita. Sebenarnya konsep menyimpan gambar ini juga berhubung kait dengan persoalan ikhtilat kita secara tidak langsung. Islam menutup semua pintu fitnah demi untuk menjaga kemashlatan dan kehormatan umatnya. Apabila menghuraikan ayat "Janganlah mendekati zina" ramai ulama' tafsir yang telah menggariskan perkara-perkara yang boleh mendekatkan diri kepada zina termasuk zina hati, zina mata, dan sebagainya (boleh refer kepada blog ust hasrizal, artikel mufti perlis, dsb).
Memang berlaku khilaf di kalangan fuqaha' tentang menyimpan gambar wanita bukan muhrim..Ada yang kata boleh selagi mana tidak khayal@membawa kepada lagha dan lalai kepada Allah SWT dan ada kata memang tak boleh sebab dia membuka kepada pintu-pintu fitnah yang lebih besar.FirmanNya:
"Dan sungguh Allah telah menerangkan kepadamu apa-apa yang Ia haramkan atas kamu." (al-An'am: 119)
Perkara halal yang sudah jelas, boleh terus dilakukan dan dalam persoalan haram sudah jelas juga, samasekali tidak ada rukhsah untuk mengerjakannya, selama masih dalam keadaan normal.
Tetapi di sebalik dua situasi itu iaitu antara halal dan haram terdapat satu lagi persoalan yang mesti kita perhatikan iaitu syubhah. Syubhah merupakan sesuatu tidak begitu jelas antara halal dan haramnya bagi manusia. Hal ini boleh terjadi mungkin karena tasyabbuh dalil dan mungkin kerana tidak jelasnya jalan untuk menerapkan nas (dalil) yang ada terhadap suatu peristiwa atau hukum.Terhadap persoalan ini Islam memberikan suatu garis yang disebut Wara' (suatu sikap berhati-hati karena takut berbuat haram). Di mana dengan sifat itu seorang muslim diharuskan untuk menjauhkan diri dari masalah yang masih syubhat, supaya dia tidak terjerumus untuk berbuat kepada sesuatu yang haram.
Dasar kepada prinsip ini ialah sabda Nabi yang mengatakan:
"Yang halal sudah jelas dan yang haram pun sudah jelas, di antara keduanya itu ada beberapa perkara yang belum jelas (syubhah), banyak orang yang tidak tahu: apakah dia masuk kepada yang halal atau kepada yang haram? Maka barangsiapa yang menjauhinya kerana hendak membersihkan agama dan kehormatannya, maka dia akan selamat,. dan barangsiapa mengerjakan sedikitpun daripadanya hampir-hampir ia akan iatuh ke dalam haram, sebagaimana orang yang menggembala kambing di sekitar daerah larangan, dia hampir-hampir akan jatuh kepadanya. Ingatlah! Bahawa tiap-tiap raja mempunyai daerah larangan. Ingat pula, bahwa daerah larangan Allah itu ialah semua yang diharamkan." (Riwayat Bukhari, Muslim dan Tarmizi, dan riwayat ini adalah lafaz Tarmizi).
Bagi ana, dalam isu ini, adalah lebih baik kita kembali kepada prinsip saddudz dzara'i, iaitu menutup pintu ke arah kemaksiatan tanpa kompromi.Maka apa saja yang dapat membangkitkan syahwat dan membuka pintu fitnah sama ada oleh lelaki atau perempuan, serta mendorong orang untuk berbuat maksiat atau paling tidak mendekatkan perbuatan maksiat, atau yang memberikan jalan-jalan untuk berbuat maksiat, maka Islam melarangnya demi untuk menutup jalan berbuat haram dan menjaga daripada perbuatan yang merosakkan.
Imam Qurthubi dalam menafsirkan firman Allah yang berkenaan dengan isteri-isteri Nabi, iaitu yang tersebut dalam surah al-Ahzab ayat 53, yang bermaksud : "Apabila kamu minta sesuatu (makanan) kepada mereka (isteri-isteri Nabi), maka mintalah dari balik tabir. Kerana yang demikian itu lebih dapat membersihkan hati-hati kamu dan hati-hati mereka itu," telah mengatakan bahawa : maksudnya perasaan-perasaan yang timbul dari orang laki-laki terhadap orang perempuan, dan perasaan-perasaan perempuan terhadap laki-laki. Cara seperti itu lebih baik untuk menghilangkan perasaan-perasaan bimbang dan lebih dapat menjauhkan dari tuduhan yang bukan-bukan, fitnah yang boleh dilemparkan dan lebih positif untuk melindungi keluarga.
Menyambung huraian Imam Al-Qurtubi ini, Prof. Dr. Yusof Qardhawi di dalam bukunya Fatwa-Fatwa Kontemporari, Jilid II telah menegaskan bahawa manusia tidak boleh percaya pada diri sendiri dalam hubungannya dengan masalah dengan perempuan yang tidak halal baginya (begitu juga sebaliknya). Oleh karena itu menjauhi perkara tersebut akan lebih baik dan lebih dapat melindungi. Maksudnya seperti dalam kaedah Fiqh "Al-Wiqayah Khair Min Al-'Illaj" (mencegah lebih baik daripada merawat).
p/s : Kalu yang simpan gambar kena jauhi, apatah lagi kalu telefon sampai berjam-jam@telefon setiap hari (dalam perkara yang bukan syari'e), bersms sokmo-sokmo sampai lagho,atau lebih teruk berjumpa/bawa balik ke rumah/dsb (i.Allah nanti kita buka plak topik dalam isu berjumpa dengan "awek" ni)...
Wallahu A'lam
Assalamualaikum...
Dalam mazhab syafi'e, asal sesuatu perkara ini adalah harus sehingga ada dalil yang jelas yang mengharamkannya. Dalam bab menyimpan gambar non muhrim ini, ianya kembali kepada dua persoalan iaitu persoalan aurat dan persoalan fitnah. Ana rasa semua kita sudah jelas tentang aurat, tetapi apabila menyentuh tentang persoalan fitnah, kita terlupa fitnah juga boleh berlaku ke atas diri sendiri, dok khayal, dok tringat sokmo2,ngoya, lagha dan sebagainya. Kita juga seharusnya sedaya upaya untuk menutup fitnah yang mungkin daripada orang lain kepada diri kita. Sebenarnya konsep menyimpan gambar ini juga berhubung kait dengan persoalan ikhtilat kita secara tidak langsung. Islam menutup semua pintu fitnah demi untuk menjaga kemashlatan dan kehormatan umatnya. Apabila menghuraikan ayat "Janganlah mendekati zina" ramai ulama' tafsir yang telah menggariskan perkara-perkara yang boleh mendekatkan diri kepada zina termasuk zina hati, zina mata, dan sebagainya (boleh refer kepada blog ust hasrizal, artikel mufti perlis, dsb).
Memang berlaku khilaf di kalangan fuqaha' tentang menyimpan gambar wanita bukan muhrim..Ada yang kata boleh selagi mana tidak khayal@membawa kepada lagha dan lalai kepada Allah SWT dan ada kata memang tak boleh sebab dia membuka kepada pintu-pintu fitnah yang lebih besar.FirmanNya:
"Dan sungguh Allah telah menerangkan kepadamu apa-apa yang Ia haramkan atas kamu." (al-An'am: 119)
Perkara halal yang sudah jelas, boleh terus dilakukan dan dalam persoalan haram sudah jelas juga, samasekali tidak ada rukhsah untuk mengerjakannya, selama masih dalam keadaan normal.
Tetapi di sebalik dua situasi itu iaitu antara halal dan haram terdapat satu lagi persoalan yang mesti kita perhatikan iaitu syubhah. Syubhah merupakan sesuatu tidak begitu jelas antara halal dan haramnya bagi manusia. Hal ini boleh terjadi mungkin karena tasyabbuh dalil dan mungkin kerana tidak jelasnya jalan untuk menerapkan nas (dalil) yang ada terhadap suatu peristiwa atau hukum.Terhadap persoalan ini Islam memberikan suatu garis yang disebut Wara' (suatu sikap berhati-hati karena takut berbuat haram). Di mana dengan sifat itu seorang muslim diharuskan untuk menjauhkan diri dari masalah yang masih syubhat, supaya dia tidak terjerumus untuk berbuat kepada sesuatu yang haram.
Dasar kepada prinsip ini ialah sabda Nabi yang mengatakan:
"Yang halal sudah jelas dan yang haram pun sudah jelas, di antara keduanya itu ada beberapa perkara yang belum jelas (syubhah), banyak orang yang tidak tahu: apakah dia masuk kepada yang halal atau kepada yang haram? Maka barangsiapa yang menjauhinya kerana hendak membersihkan agama dan kehormatannya, maka dia akan selamat,. dan barangsiapa mengerjakan sedikitpun daripadanya hampir-hampir ia akan iatuh ke dalam haram, sebagaimana orang yang menggembala kambing di sekitar daerah larangan, dia hampir-hampir akan jatuh kepadanya. Ingatlah! Bahawa tiap-tiap raja mempunyai daerah larangan. Ingat pula, bahwa daerah larangan Allah itu ialah semua yang diharamkan." (Riwayat Bukhari, Muslim dan Tarmizi, dan riwayat ini adalah lafaz Tarmizi).
Bagi ana, dalam isu ini, adalah lebih baik kita kembali kepada prinsip saddudz dzara'i, iaitu menutup pintu ke arah kemaksiatan tanpa kompromi.Maka apa saja yang dapat membangkitkan syahwat dan membuka pintu fitnah sama ada oleh lelaki atau perempuan, serta mendorong orang untuk berbuat maksiat atau paling tidak mendekatkan perbuatan maksiat, atau yang memberikan jalan-jalan untuk berbuat maksiat, maka Islam melarangnya demi untuk menutup jalan berbuat haram dan menjaga daripada perbuatan yang merosakkan.
Imam Qurthubi dalam menafsirkan firman Allah yang berkenaan dengan isteri-isteri Nabi, iaitu yang tersebut dalam surah al-Ahzab ayat 53, yang bermaksud : "Apabila kamu minta sesuatu (makanan) kepada mereka (isteri-isteri Nabi), maka mintalah dari balik tabir. Kerana yang demikian itu lebih dapat membersihkan hati-hati kamu dan hati-hati mereka itu," telah mengatakan bahawa : maksudnya perasaan-perasaan yang timbul dari orang laki-laki terhadap orang perempuan, dan perasaan-perasaan perempuan terhadap laki-laki. Cara seperti itu lebih baik untuk menghilangkan perasaan-perasaan bimbang dan lebih dapat menjauhkan dari tuduhan yang bukan-bukan, fitnah yang boleh dilemparkan dan lebih positif untuk melindungi keluarga.
Menyambung huraian Imam Al-Qurtubi ini, Prof. Dr. Yusof Qardhawi di dalam bukunya Fatwa-Fatwa Kontemporari, Jilid II telah menegaskan bahawa manusia tidak boleh percaya pada diri sendiri dalam hubungannya dengan masalah dengan perempuan yang tidak halal baginya (begitu juga sebaliknya). Oleh karena itu menjauhi perkara tersebut akan lebih baik dan lebih dapat melindungi. Maksudnya seperti dalam kaedah Fiqh "Al-Wiqayah Khair Min Al-'Illaj" (mencegah lebih baik daripada merawat).
p/s : Kalu yang simpan gambar kena jauhi, apatah lagi kalu telefon sampai berjam-jam@telefon setiap hari (dalam perkara yang bukan syari'e), bersms sokmo-sokmo sampai lagho,atau lebih teruk berjumpa/bawa balik ke rumah/dsb (i.Allah nanti kita buka plak topik dalam isu berjumpa dengan "awek" ni)...
Wallahu A'lam
0 ulasan:
Catat Ulasan