Apabila kita sebut business atau perniagaan maka akan terbayang dalam minda kita
duit, barang dagangan, pelanggan, keuntungan dan lain lagi.Memang begitulah realiti
dunia perniagaan ada pelanggan, barang dagangan dan wang. Bergantung kepada diri
kita sebagai peniaga untuk menjana perniagaan untuk menghasilkan seberapa
banyak jualan dengan menarik minat pelanggan kepada kita.Seperti yang telah disebutkan tadi elemen utama dalam perniagaan dalam pengamatan
saya dalam beberapa hari saya membuka gerai sempena minggu JKPP UMT ialah peniaga,
pelanggan wang dan barang dagangan. Elemen ini juga boleh disebut sebagai rukun dalam
perniagaan.
Sebagai mana yang kita tahu dakwah juga mempunyai beberapa rukun yang ada persamaan dengan
rukun perniagaan tersebut. Rukun dakwah ialah dai'e (pendakwah), mad'u, maudhu' (tajuk) dan
uslub (gaya).Disini kita nampak persamaannya. Pendakwah sama dengan peniaga, mad'u sama
dengan pelanggan, tajuk sama dengan barang dagangan dan uslub sama dengan wang.
Apakah kepentingan dai'e business minded ini? Adakah dai'e yang pandai berniaga?
Disini kita nak mengambil pendekatan berniaga dalam berdakwah.
Kenapa menggunakan pendekatan berniaga? Kita semua tahu kita terlibat dengan perniagaan,
selalunya kita akan membuatnya dengan bersungguh-sungguh.Jika kita buat cincai-cincai saja
ia tidak menjadi dan menyumbang kepada kerugian. Peniaga pantang kalau sebut rugi-rugi ni.
Biasanya kita akan bersungguh-sungguh untuk menarik pelanggan supaya membeli barang kita. Kita
memujuk mereka dengan menyatakan kebaikan barang kita dan kenapa mereka harus membelinya.
Bergantung kepada kemahiran peniaga untuk mempengaruhi pelanggan untuk membeli barang.
Jika pelanggan yakin dengan penerangan dan kualiti barang kita, insyaAllah mereka akan beli
barang kita. Begitu juga dalam berdakwah mad'u adalah pelanggan kita. Kita akan beri full
service kepada mereka. Maudhu' adalah barang dagangan kita. Kita mesti tahu kualiti dan kelebihan
barang kita. Kita akan memberi penerangan kepada pelanggan sehingga puas hati.
Uslub atau gaya adalah wang atau tawaran harga yang ditawarkan kepada pelanggan.
Jika ia memuaskan hati, pelanggan akan membelinya. Jika mad'u mengikut kata kita maknanya
dakwah kita berkesan seperti mana berkesannya kita memujuk pelanggan setelah mereka membeli
barangan kita.
Selain daripada itu peniaga tidak memilih pelanggan mereka. Semua orang adalah adalah sasaran mereka.
Yang penting barang habis dijual. Jika kita membuat demikian maknanya kita menyempitkan ruang lingkup
pelanggan kita Begitu juga kita sebagai dai'e, hendaklah tidak memilih
sasaran dakwah kita.
Semua orang adalah sasaran dakwah kita. Jangan kita dakwah hanya kepada orang yang sama fikiran
kita sahaja.Sasaran kita ialah semua orang disekeliling kita tidak ia kecil atau besar, tua atau muda,
orang kampung atau orang bandar islam atau non muslim.
Sasaran dakwah tidak menjadi masalah, yang penting uslub atau gaya dakwah mesti betul. Sesungguhnya
kita memahami suasana di tempat kita. InsyaAllah kita tahu caranya. Itu atas kebijakan kita.
Kita lebih tahu macamana hendak mengaplikasikan ''hikmah'' dalam berdakwah di tempat kita.
Dalam beberapa tahun saya melibatkan diri dalam perniagaan, banyak benda telah dipelajari.
Belajar teori dalam kelas tidak sama dengan praktikal di medan sebenar. Praktikal mengajar
saya banyak perkara. Banyak saya belajar dari ilmu perniagaan. Ilmu kemanusiaan banyak terdapat
dalam perniagaan.Sebab itu Allah taala mentarbiah nabi pada peringkat awal dengan berniaga.
Berniaga melatih kita berfikir untuk memajukan diri dari semasa ke semasa. Peniaga akan
meletakkan diri mereka pada tahap yang paling maksimum. Begitu juga kita sebagai pendakwah,
pejuang agama Allah taala mestilah meletakkan Islam pada kedudukan yang paling atas.
Harapan saya agar tulisan ini dapat memberi sumbangan idea unuk sama berfikir kearah
menjadi pendakwah, peniaga, dan pendakwah busines minded.
dunia perniagaan ada pelanggan, barang dagangan dan wang. Bergantung kepada diri
kita sebagai peniaga untuk menjana perniagaan untuk menghasilkan seberapa
banyak jualan dengan menarik minat pelanggan kepada kita.Seperti yang telah disebutkan tadi elemen utama dalam perniagaan dalam pengamatan
saya dalam beberapa hari saya membuka gerai sempena minggu JKPP UMT ialah peniaga,
pelanggan wang dan barang dagangan. Elemen ini juga boleh disebut sebagai rukun dalam
perniagaan.
Sebagai mana yang kita tahu dakwah juga mempunyai beberapa rukun yang ada persamaan dengan
rukun perniagaan tersebut. Rukun dakwah ialah dai'e (pendakwah), mad'u, maudhu' (tajuk) dan
uslub (gaya).Disini kita nampak persamaannya. Pendakwah sama dengan peniaga, mad'u sama
dengan pelanggan, tajuk sama dengan barang dagangan dan uslub sama dengan wang.
Apakah kepentingan dai'e business minded ini? Adakah dai'e yang pandai berniaga?
Disini kita nak mengambil pendekatan berniaga dalam berdakwah.
Kenapa menggunakan pendekatan berniaga? Kita semua tahu kita terlibat dengan perniagaan,
selalunya kita akan membuatnya dengan bersungguh-sungguh.Jika kita buat cincai-cincai saja
ia tidak menjadi dan menyumbang kepada kerugian. Peniaga pantang kalau sebut rugi-rugi ni.
Biasanya kita akan bersungguh-sungguh untuk menarik pelanggan supaya membeli barang kita. Kita
memujuk mereka dengan menyatakan kebaikan barang kita dan kenapa mereka harus membelinya.
Bergantung kepada kemahiran peniaga untuk mempengaruhi pelanggan untuk membeli barang.
Jika pelanggan yakin dengan penerangan dan kualiti barang kita, insyaAllah mereka akan beli
barang kita. Begitu juga dalam berdakwah mad'u adalah pelanggan kita. Kita akan beri full
service kepada mereka. Maudhu' adalah barang dagangan kita. Kita mesti tahu kualiti dan kelebihan
barang kita. Kita akan memberi penerangan kepada pelanggan sehingga puas hati.
Uslub atau gaya adalah wang atau tawaran harga yang ditawarkan kepada pelanggan.
Jika ia memuaskan hati, pelanggan akan membelinya. Jika mad'u mengikut kata kita maknanya
dakwah kita berkesan seperti mana berkesannya kita memujuk pelanggan setelah mereka membeli
barangan kita.
Selain daripada itu peniaga tidak memilih pelanggan mereka. Semua orang adalah adalah sasaran mereka.
Yang penting barang habis dijual. Jika kita membuat demikian maknanya kita menyempitkan ruang lingkup
pelanggan kita Begitu juga kita sebagai dai'e, hendaklah tidak memilih
sasaran dakwah kita.
Semua orang adalah sasaran dakwah kita. Jangan kita dakwah hanya kepada orang yang sama fikiran
kita sahaja.Sasaran kita ialah semua orang disekeliling kita tidak ia kecil atau besar, tua atau muda,
orang kampung atau orang bandar islam atau non muslim.
Sasaran dakwah tidak menjadi masalah, yang penting uslub atau gaya dakwah mesti betul. Sesungguhnya
kita memahami suasana di tempat kita. InsyaAllah kita tahu caranya. Itu atas kebijakan kita.
Kita lebih tahu macamana hendak mengaplikasikan ''hikmah'' dalam berdakwah di tempat kita.
Dalam beberapa tahun saya melibatkan diri dalam perniagaan, banyak benda telah dipelajari.
Belajar teori dalam kelas tidak sama dengan praktikal di medan sebenar. Praktikal mengajar
saya banyak perkara. Banyak saya belajar dari ilmu perniagaan. Ilmu kemanusiaan banyak terdapat
dalam perniagaan.Sebab itu Allah taala mentarbiah nabi pada peringkat awal dengan berniaga.
Berniaga melatih kita berfikir untuk memajukan diri dari semasa ke semasa. Peniaga akan
meletakkan diri mereka pada tahap yang paling maksimum. Begitu juga kita sebagai pendakwah,
pejuang agama Allah taala mestilah meletakkan Islam pada kedudukan yang paling atas.
Harapan saya agar tulisan ini dapat memberi sumbangan idea unuk sama berfikir kearah
menjadi pendakwah, peniaga, dan pendakwah busines minded.
2 ulasan:
Salam ziarah...
Bagus entri ni. seronok berniaga nie sebenarnya, tapi kalu untung la... kalau rugi, tu yang letih nak dapatkan balik modalnya. huhu...
Untung rugi adalah adab perniagaan. kalu takut rugi, toksah duk sibuk nak nego=).(pesanan buat diri nie)
jgn takut rugi... rugi memang biasa dalam perniagaan. sebab itu peniaga kena berani menanggung risiko.
Catat Ulasan