Membudayakan budaya kerja ketika Belajar


Setelah sebulan lebih Cik Awan menjalani latihan industri di Pusat Pengetahuan, Komunikasi dan Teknologi, Universiti Sains Malaysia kampus kesihatan, banyak perkara yang dipelajari. Selain dapat mengaplikasi dan mengimplementasikan ilmu dan pengetahuan yang dipelajari di universiti ada ilmu baru yang tiada dan tidak dapat diajar didalam kelas.

Suasana berkerja amat berbeza dengan suasana belajar di kampus. Berkerja memerlukan disiplin yang tinggi. Setiap pekerja perlu tiba di pejabat sebelum pukul 8.10 pagi dan pulang selepas pukul 5.10 petang tiap-tiap hari. Berbeza dengan suasana kampus yang mana pelajar hanya pergi ke kampus jika ada kelas atau urusan lain.
Jika tidak mahasiswa hanya berada di kolej. Semua maklum, jika berada di kolej masa yang digunakan tidak produktiviti yakni tidak banyak menyumbang kepada pembangunan akademik dan juga modal insan.

Walaupun kita tiada kelas pada pukul lapan pagi, kita sepatutnya telah berada di kampus pada waktu tersebut. Begitulah pesan pensyarah saya jika kita ingin menjadi pelajar yang berjaya. Gunakan masa belajar di kampus ini dengan semaksima yang mungkin, kerana pada masa inilah peluang kita untuk belajar. Peluang hanya datang sekali. Begitulah penegasan pensyarah saya apabila bertemu denganya.

Rancanglah sebaiknya aktiviti yang hendak dilakukan semasa berada dikampus. Buatlah samada hendak ulang kaji, buat latihan, membaca, jumpa pensyarah dan macam-macam lagi yang penting aktiviti tersebut menyumbang kepada kecemerlangan akademik kita.

Di tempat kerja memerlukan kita untuk berkomunikasi dengan staf untuk melakukan kerja kita. Maknanya kita tidak bekerja seorang. Kita bekerja dengan orang. Ini akan meningkatkan kemahiran berkomunikasi dengan staf yang lain. Ini berbeza dengan suasana kampus yang mana persekitaran kita hanyalah pelajar dan pensyarah. Ini adalah suasana sebenar kita apabila bekerja nanti dan kita dapat belajar lebih awal.

Dewasa ini ramai graduan tidak dapat bekerja masalah utamanya ialah tidak mempunyai kemahiran berkomunkasi yang berkesan. Jika kita mengambil kesempatan ini dengan sebaiknya mungkin masalah tadi dapat diatasi.

Jadi banyak faedahnya jika kita sebagai mahasiswa yang masih lagi belajar membudayakan budaya kerja ketika belajar dikampus. Ini sebahagian sahaja budaya kerja yang saya petik untuk difikirkan bersama. Banyak lagi budaya kerja yang patut kita contohi dan untuk diamalkan dan seterusnya memberi kesan yang baik kepada akademik kita.

Ini adalah untuk peringatan kita bersama kerana ingat memperingati itu akan memberi menafaat untuk orang yang beriman. Kita hanya mampu merancang hanya Allah yang menentukan. Wallahualam.


Read Users' Comments ( 0 )

Stong Wars

Belum cuba, belum tahu

Begitulah ungkapan yang dapat disebut apabila dapat menyelesaikan misi ekpedisi Stong '07 anjuran Kerajaan Negeri Kelantan. Kali terakhir Cik Awan mendaki Gunung Stong pada tahun 1999. Alhamdulillah tidak banyak perubahan yang berlaku pada kawasan pergunungan ini. Ini bermakna kawasan ini terpelihara daripada pencemaran dan kemusnahan. Syukur pada Ilahi.

Ekpedisi ini memakan masa selama 3 hari 2 malam. Pada malam pertama cik Awan bersama 75 peserta lain bermalam di kaki Gunung Stong. Pada keesokkan harinya seawal pukul lapan pagi peserta memulakan perjalanan ke kem Baha. Peserta perlu berkhemah di kem Baha sebelum meneruskan pendakian ke puncak Gunung Stong.
Dari kaki gunung ke kem Baha mengambil masa selama 2-2.3o jam dan dari kem Baha ke puncak mengambil masa selama 4 jam.

Alhamdullah syukur kepada Ilahi kerana cik Awan dapat menawan sekali puncak Gunung Stong buat kali yang kedua. Segala mehnah dan tribulasi dalm perjalanan dapat diharungi dengan tabah. Terima kasih diucapkan kepada teman-teman seperjuangan yang bersama-sama mendaki. Dorongan dan sokongan mereka membuatkan Cik Awan bersemangat dan kuat untuk mendaki dan seterusnya menawan puncak gunong Stong.

Selain daripada keindahan alam ciptaan Tuhan, banyak pengajaran yang Cik Awan dapat daripada ekpedisi ini. Dalam perjalanan ke puncak Cik Awan rasa betapa lemahnya kita. Gunung ini adalah sebahagian kecil daripada ciptaanNya. Itu pun kita tidak mampu untuk mendakinya. Cuba kita bayangkan hari akhirat kelak. Adakah kita dapat melepasi ujian di padang mahsyar? Adakah kita dapat melepasi titian sirat? Dan macam-macam lagi.

Ekspedisi ini membuatkan Cik Awan rasa kecil dan sangat lemah. Apabila bergelar makhluk maka ia bersifat lemah. Tiada kuasa yang lebih hebat dari Allah. Hanya Allah tempat pergantungan segala makhluk. Jadi tiada sebab kita tidak bersyukur kepadaNya. Laksanakan semua suruhan dan tinggalkan segala larangan. Insyaallah kita akan menjadi hamba yang beriman.

Cik Awan rasa bersyukur kerana dapat mengikuti ekspedisi ini dan jika ada peluang akan menyertainya lagi.


Read Users' Comments ( 0 )

Bersyukur dan Keimanan


Allah akan tambahkah nikmat kepada hambanya jika mereka bersyukur dan sebaliknya Allah akan tarik balik nikmatnya jika seseorang itu tidak bersyukur. Kita sebagai hamba kepada pencipta, tiada sebab untuk kita tidak bersyukur kepada Allah taala. Ini kerana semua benda dikurnia olehNya. Mula dari kita sendiri, udara yang kita sedut, makanan, bumi, masa dan macam-macam lagi dianugerahkan oleh Allah kepada kita tanpa dikenakan sebarang bayaranpun kepada kita.

Apabila nabi kita Muhammad saw. bengkak kakinya disebabkan oleh beribadat, maka Aisyah bertanya kepadanya kenapa beribadat sehingga bengkak kaki sedangkan baginda maksum, bebas dari segala dosa. Nabi menjawab," Salahkan aku menjadi hamba yang bersyukur?". Di sini Nabi ingin mengajar kita bahawa syukur membawa pengertian yang besar dan mendalam dalam kehidupan kita. Ia menggambarkan tahap keimanan kita. Macamana kita nak mengukur samada kita bersyukur atau tidak. Jika kita melihat kepada mafhum ayat al-Quran dan hadis tersebut amalan kita menjadi ukuran. Semakin banyak amal kebajikan kita lakukan secara tidak langsung menunjukkan kita bersyukur kepada Allah. Segala amal perbuatan kita termasuk solat, puasa, bayar zakat dan macam-macam lagi adalah menandakan kita hamba yang bersyukur.

Tiada sebab untuk kita mengabaikan segala suruhan Allah taala. Tiada sebab untuk kita melakukan larangan Allah taala atau denagan kata lain melakukan maksiat.

Jadilah hamba yang bersyukur. Sentiasalah bersyukur. InsyaAllah dengan menjadi hamba yang bersyukur Allah akan meningkatkan tahap keimanan kita.


Read Users' Comments ( 0 )

Perkahwinan : suatu penyelesaian

Sudah menjadi kebiasaan apabila tiba musim cuti persekolahan maka ramailah yang ingin mengakhiri zaman bujang mereka. Cik Awan pun banyak menerima jemputan sehingga tidak sempat nak pergi yang mana satu. Mana nak sempat satu hari 2,3 jemputan. Kalau yang dekat tidak mengapa, tapi kalau yang jauh kirim salam ajer ler kan?. Walaubagaimanapun jemputan kita kena penuhi. Mana yang termampu kita pergi.

Sebut pasal kahwin isu yang paling hangat dibahaskan sekarang ini ialah wang hantaran dan juga mas
kahwin. Ada yang setuju supaya wang hantaran atau mas kahwin tinggi dan ada yang tidak setuju. Masing - masing ada hujah masing-masing dan Cik Awan menghormati pendapat masing - masing kerana setiap pendapat ada pro dan contranya. Terpulang kepada kita untuk menilai samada untuk menerima atau tidak yang penting kahwin mesti dilaksanakan.

Lain pula dikalangan pelajar-pelajar universiti atau lebih sedap dipanggil mahasiswa.
Mereka mempunyai pelbagai persepsi mengenai kahwin. Sebahagian besar mereka mempunyai persepsi yang singkat berkaitan dengan perkahwinan. Bagi mereka perkahwinan perkara yang jauh dan tidak perlu difikirkan, tidak sampai masa dan macam -macam lagi.

Sebaliknya Cik Awan memandang perkahwinan adalah suatu penyelesaian memandangkan masalah yang timbul dalam kampus khususnya dan dalam masyarakat disekeliling kita. Cik Awan suka kait isu ini dengan kampus sebab Cik Awan masih bergiat di dalam kampus. Semua orang tahu bahawa banyak masalah sosial dikalangan mahasiswa sekarang ini semakin meningkat. Antaranya buang anak, zina atau lebih dikenali sebagai seks bebas, mat dan minah rempit dan banyak lagi sehingga malu Cik Awan nak sebut kerana Cik Awan sendiri adalah mahasiswa. Cik Awan fikir perkahwinan sikit sebanyak dapat menyelesaikan masalah ini. Bagaimana?

Di sini Cik Awan ingin
ketengahkan isu "coupling" yang banyak berleluasa dikalangan mahasiswa. Banyaklah alasan mereka mengapa mereka bercoupling. Ada kata fitrah manusia nak bercinta, nak study group dan pelbagai hujah yang dangkal lagi yang mereka sudah tahu bahawa hujah itu tidak boleh diterima. Semua orang sudah tahu bahawa couple ini adalah muqaddimah zina yang membawa kepada pembuangan anak seterusnya menyumbang kepada masalah sosial yang lain. Di sini apakah tindakan pihak universiti dan dan juga ibu bapa dalam menangani masalah ini. Apakah mereka suka untuk menerima "cucu" pada bukan tempatnya? Atau mereka ada cara tersendiri untuk menyelesaikan masalah ini.

Pada pendapat Cik Awan perkahwinan adalah cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah ini. Apabila berkahwin pasangan couple ini menjalankan hubungan yang halal. Tiada masalah
. Bertentangan dengan sebelum ini mereka menjalinkan hubungan yang haram. Setiap masa mereka berada dalam dosa. Kebanyakan mahasiswa yang couple ini bukanya cemerlang dalam akademik mereka, bahkan ramai yang gagal. Kenapa Cik Awan kata perkahwinan cara
yang terbaik?

Telah terbukti ramai mahasiswa yang kahwin semasa belajar ini berjaya dalam pelajaran dan hidup bahagia. Mereka menjadi lebih matang dalam menguruskan kehidupan mereka. Tanggungjawab sebagai suami dan isteri menjadikan mereka lebih matang dan bijak dalam merancang kehidupan m
ereka. Ini dapat menjana modal insan yang diwar-warkan sekarang ini.

Bagaimana pula nak melakasanakannya? Perkahwinan ini kompleks. Kos tinggi, Wang hantaran, meminang, kenduri, tok imam... pendek kata susahlah kahwin ni,. lecehlah. Memanglah perkara yang baik susah nak dapatkannya sebalikya perkara yang tak baik senang saja. Nak senang bercouple selepas tu zina dan dapat anak haram. Kan mudah tu.

Apa nak berkira sangat duit ni. Mana lebih bernilai duit ke maruah?. Duit boleh dicari, maruah kalau hilang tidak boleh dibeli. Mana lebih sayang anak ke duit? Bagi ibu bapa yang sayangkan anak mereka kahwinkan anak mereka yang kuat bercouple yang dalam kategori parah. Tanggung semua kos perkahwinan mereka jika anak tidak bekerja lagi. Nak buat macamanakan tak kahwin kan mereka buat perkara tak senonoh, kahwin kan merek
a takder duit jadi penyelesaiannya ibu bapa tanggung lah. ke guane?

Kebanyakan universiti tidak mengambil serius tentang masalah couple ini. Sedangkan mereka tahu couple inilah yang menyumbangkan anak -anak haram kepada mereka. Mereka (universiti) tidak suka kepada anak haram ini tapi tidak marah kepada couple. Kan pelik bunyinya tu. Perkara yang tidak patut berlaku. Kalau tidak suka anak haram kena tidak suka kepada couple, baru betul. Baru padan dengan universiti sebuah institusi bijak pandai. "Mencegah lebih baik dari mengubatinya". Couple tiada anak haram tiada.

Selain daripada mengadakan kempen kefahaman bahawa budaya couple ini haram disisi Islam, pihak universiti hendaklah menggalakkan mahasiswa untuk berkahwin bagi yang berada dalam kategori parah tadi. Cik Awan cadangkan agar pihak universiti menyediakan dana untuk membantu mahasiswa yang memerlukan bantuan untuk berkahwin. Itu lebih baik daripada menghabiskan duit untuk konsert dan program yang tidak berfaedah yang lain yang sikitpun tidak menyumbang kepda keintelektualan mahasiswa bahkan merosakkan mahasiswa.

Banyak hikmahnya jika kita membuat apa yang disuruh oleh tuhan. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang dikehendaki oleh makhluknya. Perkahwinan adalah arahan d
aripada Allah taala. Islam is the solution. Islam adalah penyelesaian. Tiada cara lain selain daripada cara Islam. Sekarang setara mana umat Islam sekarang ini betul -betul yakin dengan penyelesaian yang disediakan oleh Islam. Itu terletak pada tahap keimanan masing-masing.

Cik Awan rasa tidak layak untuk menulis mengenai isu ini tapi atas dasar cakna dan prihatin terhadap masalah mahasiswa Cik Awan suka untuk mengutarakan pandangan dan pendapat untuk difikirkan bersama supaya masalah dikalangan mahasiswa dapat diatasi. Bagi Cik Awan masalah dalah serius dan perlu diatasi segera dan kita tidak mahu nasi telah jadi
bubur. Mahasiswa hari ini akan menjadi pemimpin negara akan datang. Jika mahasiswa hari rosak maka pemimoin akan datang terdiri daripada pemimpin yang telah rosak yang mana kita telah merasa hari ini kesannya apabila negara dipimpin oleh pemimpin yang rosak akhlaknya. Berlakunya rasuah berlaluasa, bangunan bocor dan sebagainya yang mana rakyat keseluruhannya yang menjadi mangsa.Yang baik itu datang daripada Allah, yang buruk itu datang daripada kelamahan diri Cik Awan Sendiri, hakikatnya buruk dan bvaik itu kedua-duanya datang datang Daripada Allah taala. Wallahualam.








Read Users' Comments ( 0 )

rahsia pemakanan genius Islam

Oleh benmoktar

"Formula pemakanan genius-genius Islam silam yang menjadi rahsia keajaiban daya intelek mereka. Formula ini terpendam di dalam kitab-kitab tradisional dalam bahasa Arab. Tersembunyi dari pengetahuan orang Arab dan umat Islam sendiri. Namun akhir-akhir ini ada usaha-usaha untuk mengetengahkan kembali kepada umum. Sekarang semacam ada kecenderungan di kalangan ilmuan Islam dan bukan Islam untuk mengkaji dan menguji keabsahan formula ini.


Ini didorong oleh penemuan - penemuan saintifik yang membuktikan kebenarannya, khususnya terhadap susu, madu dan telur. Berikut adalah formula pemakanan genius - genius Islam yang telah terbukti berupaya meningkatkan kepintaran dan kekuatan daya ingatan :

1) MADU
Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktirafkannya sebagai "shifa'" iaitu penyembuh penyakit. Manisan madu digelar "Raja Ubat", dapat menyembuh kebanyakkan penyakit. Ia adalah makanan untuk kesihatan keseluruhannya. Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral, protein, antiseptik dan enzim yang meningkatkan ingatan dan k
ecerdasan mental individu. Madu juga mengandungi pelbagai zat galian yang penting seperti kalsium, sulfur, fosforus, zat besi, karbon, magnesium, potassium (kalium), kuprum, silika, klorin, mangganese dan belerang untuk memupuk tenaga dan kesihatan fizikal-mental. Rasullullah s.a.w bersabda, "Siapa ingin hafal, hendaklah ia minum manisan madu". Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit - penyakit mental di mana ia boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat.

CARA MINUM : 2 sudu teh pada waktu pagi dan malam.
PANTANG : Jangan makan tembikai semasa menggunakan madu. Sangat merbahaya !

2) KISMIS

Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Kekurangan oksigen menyebabkan seseorang mudah mengantuk, pelupa, lembab dan mengalami kelemahan dalam berfikir.

CARA MAKAN :
i)Menghadap Kiblat
ii)Baca "Bismillah" dan selawat ke atas nabi (3 kali)
iii)Baca doa penerang hati
iv)Makan secara kemam seperti makan gula-gula. Tidak berkesan jika dikunyah seperti m
akan kacang.
v)Makan sebiji-biji sebanyak 21 biji setiap hari.

3) SUSU SEGAR
Susu berguna untk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu adalah makanan yang paling lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi enam kelas makanan yang amat diperlukan oleh tubuh iaitu karbohidrat, lemak, protein, semua jenis vitamin, mineral dan air. Ia berkhasiat untuk merawati kesihatan umum dan merupakan penawar kelupaan yang berkesan. Rasullullah s.a.w menerangkan susu boleh menguatkan belakang, menamb
ahi akal, memperbaiki penglihatan dan menghindari penyakit lupa. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Susu hidup lebih berkhasiat dari susu debu.

CARA MINUM :
i)Sekurang-kurangnya segelas pada sebelah pagi dan malam
ii)Baca "Bismillah" dan doa minum susu seperti yang dibaca oleh Rasullullah s.a.w

4) TELUR
Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia merupakan makanan yang lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi protein, mineral, vitamin, kalsium, kuprum, magnesium, fosforus, kalium, sulfur, natrium, klorin, zat besi, air, choline dan bahan ekstraktif. Sabda Nabi s.a.w, "Sesungguhnya seorang nabi a.s mengadu kepada Allah (kerana dia)lemah badan. Maka Allah s.w.t memerintahkannya supaya memakan telur". Telur terutama telur kuning, berupaya mengatasi masalah kelemahan tenaga fizikal dan minda sekaligus. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.

5) HALIA
Ianya sangat mujarab untuk gejala kelupaan. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halua. Halua ialah halia yang dijadikan manis - manisan dengan merebus dan mencampurkannya dengan gula.

CARA MAKAN : Dimakan sedikit sahaja pada waktu pagi.

6) LIMAU OREN
Berkhasiat untuk mengemaskan urat-urat jantung dan menambah kekuatan fikiran menurut hadis Nabi s.a.w. Limau - limau jenis lain juga elok untuk diamalkan.

7) BUAH DELIMA
Untuk penerang hati. Sabda Nabi s.a.w, "Barangsiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari."

8) DAGING BURUNG MERPATI
Ianya banyak digunakan oleh bijak pandai Islam dan Melayu dahulukala. Ia mengandungi protein, lemak, kalsium, fosforus dan kalori. Sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak - kanak. Kaedah ini sangat popular dan berkesan. Kanak - kanak yang diberi telur burung merpati didapati dapat bercakap lebih awal dari kebiasaannya.

9) OTAK AYAM
Boleh dibuat sup dan dicampur dengan halia. Otak ayam yang segar juga boleh dibuat penawar sementara bagi gigitan ular. Perlu diamalkan memakannya.

10) DAGING AYAM
Berbanding dengan semua jenis daging, ayam dianggap mengandungi kadar zat pemakanan yang paling tinggi. Daging ayam betina dara terutamanya berkhasiat meningkatkan prestasi otak dan membaiki darah. Abu Musa r.a meriawayatkan bahawa Nabi s.a.w memakan daging ayam betina.

11) DAGING BIRI-BIRI
Menambah darah, sesuai untuk orang aktif dan bekerja berat serta dapat meningkatkan kekuatan hafazan.

12) HATI
Terutamanya hati ayam dan lembu. Mengandungi pelbagai jenis vitamin dan bermanfaat untuk kesihatan mental dan fizikal.

13) KEKACANG
Beberapa jenis kacang seperti gajus, berangan, kacang soya, pistachio dan lain-lain. Kacang pistachio dipercayai sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutamanya kanak-kanak. Memakan kacang pistachio merupakan amalan pemakanan seorang pelajar genius berbangsa Melayu yang tinggal di Melaka. Kekacang mengandungi nilai protein yang tinggi.

14) BUAH BADAM
Untuk meningkatkan kecerdasan.

15) ZA'FARAN : KOMKOMA (CROCOS SATIVUS)
Sejenis bahan berambu merah. Dimakan sedikit sahaja. Dijual di kedai-kedai runcit India dan sesetengah kedai runcit Melayu.

16) KEMENYAN PUTIH (kemenyan serani/luban/kundar)
Ditumbuk halus-halus dan dimakan dengan gula.

17) BUNGA KOBIS
Terdapat sejenis asid amino untuk tenaga mental.

18) BUNGA CENGKEH
Ditumbuk sehingga halus lalu diamakn sedikit sahaja.

19) LABU
Berfaedah menambahkan keupayaan fikiran dan akal. Sabda Nabi s.a.w., "Makanlah labu kerana ia mencerdaskan akal". Baginda juga berkata, "Jika kamu membuat sup (atau kuah), dianjurkan memasukkan labu ke dalamnya kerana ia menambahkan kemampuan fikiran dan akal.

20) BUAH KEDEKAI (MAJALAWI)
Menguatkan hafalan dan menguatkan kekuatan badan.

21) MINYAK SAPI
Dimakan terus atau dicampurkan dengan masakan dalam kuantiti yang kecil.

22) SAYUR-SAYURAN DAN BAUH-BUAHAN SEGAR
Juga membantu meningkatkan akal dan memori
"


Read Users' Comments ( 0 )

Khamis, 31 Mei 2007

Membudayakan budaya kerja ketika Belajar

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 9:40 PG 0 ulasan

Setelah sebulan lebih Cik Awan menjalani latihan industri di Pusat Pengetahuan, Komunikasi dan Teknologi, Universiti Sains Malaysia kampus kesihatan, banyak perkara yang dipelajari. Selain dapat mengaplikasi dan mengimplementasikan ilmu dan pengetahuan yang dipelajari di universiti ada ilmu baru yang tiada dan tidak dapat diajar didalam kelas.

Suasana berkerja amat berbeza dengan suasana belajar di kampus. Berkerja memerlukan disiplin yang tinggi. Setiap pekerja perlu tiba di pejabat sebelum pukul 8.10 pagi dan pulang selepas pukul 5.10 petang tiap-tiap hari. Berbeza dengan suasana kampus yang mana pelajar hanya pergi ke kampus jika ada kelas atau urusan lain.
Jika tidak mahasiswa hanya berada di kolej. Semua maklum, jika berada di kolej masa yang digunakan tidak produktiviti yakni tidak banyak menyumbang kepada pembangunan akademik dan juga modal insan.

Walaupun kita tiada kelas pada pukul lapan pagi, kita sepatutnya telah berada di kampus pada waktu tersebut. Begitulah pesan pensyarah saya jika kita ingin menjadi pelajar yang berjaya. Gunakan masa belajar di kampus ini dengan semaksima yang mungkin, kerana pada masa inilah peluang kita untuk belajar. Peluang hanya datang sekali. Begitulah penegasan pensyarah saya apabila bertemu denganya.

Rancanglah sebaiknya aktiviti yang hendak dilakukan semasa berada dikampus. Buatlah samada hendak ulang kaji, buat latihan, membaca, jumpa pensyarah dan macam-macam lagi yang penting aktiviti tersebut menyumbang kepada kecemerlangan akademik kita.

Di tempat kerja memerlukan kita untuk berkomunikasi dengan staf untuk melakukan kerja kita. Maknanya kita tidak bekerja seorang. Kita bekerja dengan orang. Ini akan meningkatkan kemahiran berkomunikasi dengan staf yang lain. Ini berbeza dengan suasana kampus yang mana persekitaran kita hanyalah pelajar dan pensyarah. Ini adalah suasana sebenar kita apabila bekerja nanti dan kita dapat belajar lebih awal.

Dewasa ini ramai graduan tidak dapat bekerja masalah utamanya ialah tidak mempunyai kemahiran berkomunkasi yang berkesan. Jika kita mengambil kesempatan ini dengan sebaiknya mungkin masalah tadi dapat diatasi.

Jadi banyak faedahnya jika kita sebagai mahasiswa yang masih lagi belajar membudayakan budaya kerja ketika belajar dikampus. Ini sebahagian sahaja budaya kerja yang saya petik untuk difikirkan bersama. Banyak lagi budaya kerja yang patut kita contohi dan untuk diamalkan dan seterusnya memberi kesan yang baik kepada akademik kita.

Ini adalah untuk peringatan kita bersama kerana ingat memperingati itu akan memberi menafaat untuk orang yang beriman. Kita hanya mampu merancang hanya Allah yang menentukan. Wallahualam.

Isnin, 28 Mei 2007

Stong Wars

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 11:29 PG 0 ulasan
Belum cuba, belum tahu

Begitulah ungkapan yang dapat disebut apabila dapat menyelesaikan misi ekpedisi Stong '07 anjuran Kerajaan Negeri Kelantan. Kali terakhir Cik Awan mendaki Gunung Stong pada tahun 1999. Alhamdulillah tidak banyak perubahan yang berlaku pada kawasan pergunungan ini. Ini bermakna kawasan ini terpelihara daripada pencemaran dan kemusnahan. Syukur pada Ilahi.

Ekpedisi ini memakan masa selama 3 hari 2 malam. Pada malam pertama cik Awan bersama 75 peserta lain bermalam di kaki Gunung Stong. Pada keesokkan harinya seawal pukul lapan pagi peserta memulakan perjalanan ke kem Baha. Peserta perlu berkhemah di kem Baha sebelum meneruskan pendakian ke puncak Gunung Stong.
Dari kaki gunung ke kem Baha mengambil masa selama 2-2.3o jam dan dari kem Baha ke puncak mengambil masa selama 4 jam.

Alhamdullah syukur kepada Ilahi kerana cik Awan dapat menawan sekali puncak Gunung Stong buat kali yang kedua. Segala mehnah dan tribulasi dalm perjalanan dapat diharungi dengan tabah. Terima kasih diucapkan kepada teman-teman seperjuangan yang bersama-sama mendaki. Dorongan dan sokongan mereka membuatkan Cik Awan bersemangat dan kuat untuk mendaki dan seterusnya menawan puncak gunong Stong.

Selain daripada keindahan alam ciptaan Tuhan, banyak pengajaran yang Cik Awan dapat daripada ekpedisi ini. Dalam perjalanan ke puncak Cik Awan rasa betapa lemahnya kita. Gunung ini adalah sebahagian kecil daripada ciptaanNya. Itu pun kita tidak mampu untuk mendakinya. Cuba kita bayangkan hari akhirat kelak. Adakah kita dapat melepasi ujian di padang mahsyar? Adakah kita dapat melepasi titian sirat? Dan macam-macam lagi.

Ekspedisi ini membuatkan Cik Awan rasa kecil dan sangat lemah. Apabila bergelar makhluk maka ia bersifat lemah. Tiada kuasa yang lebih hebat dari Allah. Hanya Allah tempat pergantungan segala makhluk. Jadi tiada sebab kita tidak bersyukur kepadaNya. Laksanakan semua suruhan dan tinggalkan segala larangan. Insyaallah kita akan menjadi hamba yang beriman.

Cik Awan rasa bersyukur kerana dapat mengikuti ekspedisi ini dan jika ada peluang akan menyertainya lagi.

Selasa, 22 Mei 2007

Bersyukur dan Keimanan

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 11:14 PG 0 ulasan

Allah akan tambahkah nikmat kepada hambanya jika mereka bersyukur dan sebaliknya Allah akan tarik balik nikmatnya jika seseorang itu tidak bersyukur. Kita sebagai hamba kepada pencipta, tiada sebab untuk kita tidak bersyukur kepada Allah taala. Ini kerana semua benda dikurnia olehNya. Mula dari kita sendiri, udara yang kita sedut, makanan, bumi, masa dan macam-macam lagi dianugerahkan oleh Allah kepada kita tanpa dikenakan sebarang bayaranpun kepada kita.

Apabila nabi kita Muhammad saw. bengkak kakinya disebabkan oleh beribadat, maka Aisyah bertanya kepadanya kenapa beribadat sehingga bengkak kaki sedangkan baginda maksum, bebas dari segala dosa. Nabi menjawab," Salahkan aku menjadi hamba yang bersyukur?". Di sini Nabi ingin mengajar kita bahawa syukur membawa pengertian yang besar dan mendalam dalam kehidupan kita. Ia menggambarkan tahap keimanan kita. Macamana kita nak mengukur samada kita bersyukur atau tidak. Jika kita melihat kepada mafhum ayat al-Quran dan hadis tersebut amalan kita menjadi ukuran. Semakin banyak amal kebajikan kita lakukan secara tidak langsung menunjukkan kita bersyukur kepada Allah. Segala amal perbuatan kita termasuk solat, puasa, bayar zakat dan macam-macam lagi adalah menandakan kita hamba yang bersyukur.

Tiada sebab untuk kita mengabaikan segala suruhan Allah taala. Tiada sebab untuk kita melakukan larangan Allah taala atau denagan kata lain melakukan maksiat.

Jadilah hamba yang bersyukur. Sentiasalah bersyukur. InsyaAllah dengan menjadi hamba yang bersyukur Allah akan meningkatkan tahap keimanan kita.

Ahad, 20 Mei 2007

Perkahwinan : suatu penyelesaian

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 11:27 PG 0 ulasan
Sudah menjadi kebiasaan apabila tiba musim cuti persekolahan maka ramailah yang ingin mengakhiri zaman bujang mereka. Cik Awan pun banyak menerima jemputan sehingga tidak sempat nak pergi yang mana satu. Mana nak sempat satu hari 2,3 jemputan. Kalau yang dekat tidak mengapa, tapi kalau yang jauh kirim salam ajer ler kan?. Walaubagaimanapun jemputan kita kena penuhi. Mana yang termampu kita pergi.

Sebut pasal kahwin isu yang paling hangat dibahaskan sekarang ini ialah wang hantaran dan juga mas
kahwin. Ada yang setuju supaya wang hantaran atau mas kahwin tinggi dan ada yang tidak setuju. Masing - masing ada hujah masing-masing dan Cik Awan menghormati pendapat masing - masing kerana setiap pendapat ada pro dan contranya. Terpulang kepada kita untuk menilai samada untuk menerima atau tidak yang penting kahwin mesti dilaksanakan.

Lain pula dikalangan pelajar-pelajar universiti atau lebih sedap dipanggil mahasiswa.
Mereka mempunyai pelbagai persepsi mengenai kahwin. Sebahagian besar mereka mempunyai persepsi yang singkat berkaitan dengan perkahwinan. Bagi mereka perkahwinan perkara yang jauh dan tidak perlu difikirkan, tidak sampai masa dan macam -macam lagi.

Sebaliknya Cik Awan memandang perkahwinan adalah suatu penyelesaian memandangkan masalah yang timbul dalam kampus khususnya dan dalam masyarakat disekeliling kita. Cik Awan suka kait isu ini dengan kampus sebab Cik Awan masih bergiat di dalam kampus. Semua orang tahu bahawa banyak masalah sosial dikalangan mahasiswa sekarang ini semakin meningkat. Antaranya buang anak, zina atau lebih dikenali sebagai seks bebas, mat dan minah rempit dan banyak lagi sehingga malu Cik Awan nak sebut kerana Cik Awan sendiri adalah mahasiswa. Cik Awan fikir perkahwinan sikit sebanyak dapat menyelesaikan masalah ini. Bagaimana?

Di sini Cik Awan ingin
ketengahkan isu "coupling" yang banyak berleluasa dikalangan mahasiswa. Banyaklah alasan mereka mengapa mereka bercoupling. Ada kata fitrah manusia nak bercinta, nak study group dan pelbagai hujah yang dangkal lagi yang mereka sudah tahu bahawa hujah itu tidak boleh diterima. Semua orang sudah tahu bahawa couple ini adalah muqaddimah zina yang membawa kepada pembuangan anak seterusnya menyumbang kepada masalah sosial yang lain. Di sini apakah tindakan pihak universiti dan dan juga ibu bapa dalam menangani masalah ini. Apakah mereka suka untuk menerima "cucu" pada bukan tempatnya? Atau mereka ada cara tersendiri untuk menyelesaikan masalah ini.

Pada pendapat Cik Awan perkahwinan adalah cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah ini. Apabila berkahwin pasangan couple ini menjalankan hubungan yang halal. Tiada masalah
. Bertentangan dengan sebelum ini mereka menjalinkan hubungan yang haram. Setiap masa mereka berada dalam dosa. Kebanyakan mahasiswa yang couple ini bukanya cemerlang dalam akademik mereka, bahkan ramai yang gagal. Kenapa Cik Awan kata perkahwinan cara
yang terbaik?

Telah terbukti ramai mahasiswa yang kahwin semasa belajar ini berjaya dalam pelajaran dan hidup bahagia. Mereka menjadi lebih matang dalam menguruskan kehidupan mereka. Tanggungjawab sebagai suami dan isteri menjadikan mereka lebih matang dan bijak dalam merancang kehidupan m
ereka. Ini dapat menjana modal insan yang diwar-warkan sekarang ini.

Bagaimana pula nak melakasanakannya? Perkahwinan ini kompleks. Kos tinggi, Wang hantaran, meminang, kenduri, tok imam... pendek kata susahlah kahwin ni,. lecehlah. Memanglah perkara yang baik susah nak dapatkannya sebalikya perkara yang tak baik senang saja. Nak senang bercouple selepas tu zina dan dapat anak haram. Kan mudah tu.

Apa nak berkira sangat duit ni. Mana lebih bernilai duit ke maruah?. Duit boleh dicari, maruah kalau hilang tidak boleh dibeli. Mana lebih sayang anak ke duit? Bagi ibu bapa yang sayangkan anak mereka kahwinkan anak mereka yang kuat bercouple yang dalam kategori parah. Tanggung semua kos perkahwinan mereka jika anak tidak bekerja lagi. Nak buat macamanakan tak kahwin kan mereka buat perkara tak senonoh, kahwin kan merek
a takder duit jadi penyelesaiannya ibu bapa tanggung lah. ke guane?

Kebanyakan universiti tidak mengambil serius tentang masalah couple ini. Sedangkan mereka tahu couple inilah yang menyumbangkan anak -anak haram kepada mereka. Mereka (universiti) tidak suka kepada anak haram ini tapi tidak marah kepada couple. Kan pelik bunyinya tu. Perkara yang tidak patut berlaku. Kalau tidak suka anak haram kena tidak suka kepada couple, baru betul. Baru padan dengan universiti sebuah institusi bijak pandai. "Mencegah lebih baik dari mengubatinya". Couple tiada anak haram tiada.

Selain daripada mengadakan kempen kefahaman bahawa budaya couple ini haram disisi Islam, pihak universiti hendaklah menggalakkan mahasiswa untuk berkahwin bagi yang berada dalam kategori parah tadi. Cik Awan cadangkan agar pihak universiti menyediakan dana untuk membantu mahasiswa yang memerlukan bantuan untuk berkahwin. Itu lebih baik daripada menghabiskan duit untuk konsert dan program yang tidak berfaedah yang lain yang sikitpun tidak menyumbang kepda keintelektualan mahasiswa bahkan merosakkan mahasiswa.

Banyak hikmahnya jika kita membuat apa yang disuruh oleh tuhan. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang dikehendaki oleh makhluknya. Perkahwinan adalah arahan d
aripada Allah taala. Islam is the solution. Islam adalah penyelesaian. Tiada cara lain selain daripada cara Islam. Sekarang setara mana umat Islam sekarang ini betul -betul yakin dengan penyelesaian yang disediakan oleh Islam. Itu terletak pada tahap keimanan masing-masing.

Cik Awan rasa tidak layak untuk menulis mengenai isu ini tapi atas dasar cakna dan prihatin terhadap masalah mahasiswa Cik Awan suka untuk mengutarakan pandangan dan pendapat untuk difikirkan bersama supaya masalah dikalangan mahasiswa dapat diatasi. Bagi Cik Awan masalah dalah serius dan perlu diatasi segera dan kita tidak mahu nasi telah jadi
bubur. Mahasiswa hari ini akan menjadi pemimpin negara akan datang. Jika mahasiswa hari rosak maka pemimoin akan datang terdiri daripada pemimpin yang telah rosak yang mana kita telah merasa hari ini kesannya apabila negara dipimpin oleh pemimpin yang rosak akhlaknya. Berlakunya rasuah berlaluasa, bangunan bocor dan sebagainya yang mana rakyat keseluruhannya yang menjadi mangsa.Yang baik itu datang daripada Allah, yang buruk itu datang daripada kelamahan diri Cik Awan Sendiri, hakikatnya buruk dan bvaik itu kedua-duanya datang datang Daripada Allah taala. Wallahualam.






Rabu, 16 Mei 2007

rahsia pemakanan genius Islam

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 2:27 PTG 0 ulasan
Oleh benmoktar

"Formula pemakanan genius-genius Islam silam yang menjadi rahsia keajaiban daya intelek mereka. Formula ini terpendam di dalam kitab-kitab tradisional dalam bahasa Arab. Tersembunyi dari pengetahuan orang Arab dan umat Islam sendiri. Namun akhir-akhir ini ada usaha-usaha untuk mengetengahkan kembali kepada umum. Sekarang semacam ada kecenderungan di kalangan ilmuan Islam dan bukan Islam untuk mengkaji dan menguji keabsahan formula ini.


Ini didorong oleh penemuan - penemuan saintifik yang membuktikan kebenarannya, khususnya terhadap susu, madu dan telur. Berikut adalah formula pemakanan genius - genius Islam yang telah terbukti berupaya meningkatkan kepintaran dan kekuatan daya ingatan :

1) MADU
Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktirafkannya sebagai "shifa'" iaitu penyembuh penyakit. Manisan madu digelar "Raja Ubat", dapat menyembuh kebanyakkan penyakit. Ia adalah makanan untuk kesihatan keseluruhannya. Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral, protein, antiseptik dan enzim yang meningkatkan ingatan dan k
ecerdasan mental individu. Madu juga mengandungi pelbagai zat galian yang penting seperti kalsium, sulfur, fosforus, zat besi, karbon, magnesium, potassium (kalium), kuprum, silika, klorin, mangganese dan belerang untuk memupuk tenaga dan kesihatan fizikal-mental. Rasullullah s.a.w bersabda, "Siapa ingin hafal, hendaklah ia minum manisan madu". Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit - penyakit mental di mana ia boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat.

CARA MINUM : 2 sudu teh pada waktu pagi dan malam.
PANTANG : Jangan makan tembikai semasa menggunakan madu. Sangat merbahaya !

2) KISMIS

Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Kekurangan oksigen menyebabkan seseorang mudah mengantuk, pelupa, lembab dan mengalami kelemahan dalam berfikir.

CARA MAKAN :
i)Menghadap Kiblat
ii)Baca "Bismillah" dan selawat ke atas nabi (3 kali)
iii)Baca doa penerang hati
iv)Makan secara kemam seperti makan gula-gula. Tidak berkesan jika dikunyah seperti m
akan kacang.
v)Makan sebiji-biji sebanyak 21 biji setiap hari.

3) SUSU SEGAR
Susu berguna untk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu adalah makanan yang paling lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi enam kelas makanan yang amat diperlukan oleh tubuh iaitu karbohidrat, lemak, protein, semua jenis vitamin, mineral dan air. Ia berkhasiat untuk merawati kesihatan umum dan merupakan penawar kelupaan yang berkesan. Rasullullah s.a.w menerangkan susu boleh menguatkan belakang, menamb
ahi akal, memperbaiki penglihatan dan menghindari penyakit lupa. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Susu hidup lebih berkhasiat dari susu debu.

CARA MINUM :
i)Sekurang-kurangnya segelas pada sebelah pagi dan malam
ii)Baca "Bismillah" dan doa minum susu seperti yang dibaca oleh Rasullullah s.a.w

4) TELUR
Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia merupakan makanan yang lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi protein, mineral, vitamin, kalsium, kuprum, magnesium, fosforus, kalium, sulfur, natrium, klorin, zat besi, air, choline dan bahan ekstraktif. Sabda Nabi s.a.w, "Sesungguhnya seorang nabi a.s mengadu kepada Allah (kerana dia)lemah badan. Maka Allah s.w.t memerintahkannya supaya memakan telur". Telur terutama telur kuning, berupaya mengatasi masalah kelemahan tenaga fizikal dan minda sekaligus. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.

5) HALIA
Ianya sangat mujarab untuk gejala kelupaan. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halua. Halua ialah halia yang dijadikan manis - manisan dengan merebus dan mencampurkannya dengan gula.

CARA MAKAN : Dimakan sedikit sahaja pada waktu pagi.

6) LIMAU OREN
Berkhasiat untuk mengemaskan urat-urat jantung dan menambah kekuatan fikiran menurut hadis Nabi s.a.w. Limau - limau jenis lain juga elok untuk diamalkan.

7) BUAH DELIMA
Untuk penerang hati. Sabda Nabi s.a.w, "Barangsiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari."

8) DAGING BURUNG MERPATI
Ianya banyak digunakan oleh bijak pandai Islam dan Melayu dahulukala. Ia mengandungi protein, lemak, kalsium, fosforus dan kalori. Sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak - kanak. Kaedah ini sangat popular dan berkesan. Kanak - kanak yang diberi telur burung merpati didapati dapat bercakap lebih awal dari kebiasaannya.

9) OTAK AYAM
Boleh dibuat sup dan dicampur dengan halia. Otak ayam yang segar juga boleh dibuat penawar sementara bagi gigitan ular. Perlu diamalkan memakannya.

10) DAGING AYAM
Berbanding dengan semua jenis daging, ayam dianggap mengandungi kadar zat pemakanan yang paling tinggi. Daging ayam betina dara terutamanya berkhasiat meningkatkan prestasi otak dan membaiki darah. Abu Musa r.a meriawayatkan bahawa Nabi s.a.w memakan daging ayam betina.

11) DAGING BIRI-BIRI
Menambah darah, sesuai untuk orang aktif dan bekerja berat serta dapat meningkatkan kekuatan hafazan.

12) HATI
Terutamanya hati ayam dan lembu. Mengandungi pelbagai jenis vitamin dan bermanfaat untuk kesihatan mental dan fizikal.

13) KEKACANG
Beberapa jenis kacang seperti gajus, berangan, kacang soya, pistachio dan lain-lain. Kacang pistachio dipercayai sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutamanya kanak-kanak. Memakan kacang pistachio merupakan amalan pemakanan seorang pelajar genius berbangsa Melayu yang tinggal di Melaka. Kekacang mengandungi nilai protein yang tinggi.

14) BUAH BADAM
Untuk meningkatkan kecerdasan.

15) ZA'FARAN : KOMKOMA (CROCOS SATIVUS)
Sejenis bahan berambu merah. Dimakan sedikit sahaja. Dijual di kedai-kedai runcit India dan sesetengah kedai runcit Melayu.

16) KEMENYAN PUTIH (kemenyan serani/luban/kundar)
Ditumbuk halus-halus dan dimakan dengan gula.

17) BUNGA KOBIS
Terdapat sejenis asid amino untuk tenaga mental.

18) BUNGA CENGKEH
Ditumbuk sehingga halus lalu diamakn sedikit sahaja.

19) LABU
Berfaedah menambahkan keupayaan fikiran dan akal. Sabda Nabi s.a.w., "Makanlah labu kerana ia mencerdaskan akal". Baginda juga berkata, "Jika kamu membuat sup (atau kuah), dianjurkan memasukkan labu ke dalamnya kerana ia menambahkan kemampuan fikiran dan akal.

20) BUAH KEDEKAI (MAJALAWI)
Menguatkan hafalan dan menguatkan kekuatan badan.

21) MINYAK SAPI
Dimakan terus atau dicampurkan dengan masakan dalam kuantiti yang kecil.

22) SAYUR-SAYURAN DAN BAUH-BUAHAN SEGAR
Juga membantu meningkatkan akal dan memori
"