Masa untuk Sahabat

Alhamdulillah, Tuhan memberikan masa untuk berjumpa sahabat-sahabat walaupun sibuk dengan kerja dan tanggungjawab. Bersama-samalah kita merafa' kan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah taala.

Cik Awan bersyukur kerana tidak untuk memberi alasan untuk tidak menghadirinya. Alhamdulillah. Teringat tazkirah yang disampaikan oleh bro Amin al-magneti yang bertajuk "Ukhuwah terbina, Generasi Perkasa" banyak memberi kesan. Ia menceritakan betapa ukhuwah memberi impak yang besar kepada sesuatu generasi dakwah.

Antara mutiara ilmu yang dikutip daripada tazkirah tersebut ialah kita sebagai generasi dakwah mesti proaktif. Proaktif. Setiap generasi dakwah mesti mempunyai sikap proaktif. Barulah dakwah kita terkedepan dan dapat meminpin zaman.

Selain daripada itu generasi dakwah mesti pandai membuat keputusan. Membuat keputusan bukan mencipta alasan. Banyak gerak kerja dakwah sekarang tidak berjaya sekarang kerana pendakwah suka untuk mencipta alasan. Buatlah keputusan sebaik-baiknya dan jangan sesekali mencipta alasan. Insyaallah segala perancangan kita berjaya.


Pagi: masih berkelambu





Bersama-sama kita menghayati lagu Raihan yang bertajuk Bersatu. Hayatilah sebikatanya. InsyaAllah ada hikmah di sebaliknya.


Menjadi harapan untukku menyaksikan

Umat yang bertuah ini kembali bersatu hati

Buangkan yang keruh ambillah yang jernih

Tiada yang lebih berharga selain dari perpaduan


Lupakanlah segala persengketaan

Hubungkan kembali tali persaudaraan


Kerna orang beriman itu bersaudara

Saling bertolong bantu berkasih mesra

Agar generasi kita di masa hadapan

Bangga dengan apa yang kita wariskan


Menjadi harapan untukku menyaksikan

Umat yang bertuah ini kembali bersatu hati
Bersatu kita teguh bercerai kita roboh

Yang berat sama dipikul

Yang ringan dijinjing sama


Sepakat membawa berkat asas hidup bermasyarakat

Amalkan hidup yang sihat selamat dunia akhirat


Lupakanlah segala persengketaan

Hubungkan kembali tali persaudaraan ( 2X )


Kerna orang beriman itu bersaudara

Saling bertolong bantu berkasih mesra

Agar generasi kita di masa hadapan

Bangga dengan apa yang kita wariskan


Read Users' Comments ( 4 )

Pembunuhan beramai-ramai

SUNGAI GOLOK (Selatan Thai) 9 Jun – Kejam dan tidak berperikemanusiaan!
Mungkin itu yang dapat digambarkan tentang pembunuhan 11 jemaah ketika solat isyak di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan, 50 kilometer dari bandar ini kira-kira pukul 8.50 malam tadi (waktu Malaysia).- Utusan Malaysia

Sebak hati cik Awan apabila membaca berita pembunuhan jemaah masjid tersebut. Sebenarnya konflik di Thailand tidak pernah surut semenjak ia bermula 2-3 puluh tahun yang lalu. Cuma media yang tidak highligthkannya.

Sebenarnya isu di Thailand ni ataupun cik Awan lebih suka panggil Siam ni adalah isu penghapusan etnik umat Islam di tanah siam. Ia bukan semata-mata konflik antara kaum tapi kerajaan Siam yang hendak menghapuskan umat Islam di tanah Siam. Ia sama juga seperti isu Israel yang membunuh rakyat Palestin, Puak Serb membunuh umat Islam di Bosnia dan banyak lagi tempat di dunia ni tapi kita tidak mengambil peduli.

Buktinya tentera yang membunuh rakyat bukannya sesetengah kaum lain yang membunuh umat Islam. Jadi sekarang umat Islam di Siam sedang menghadapi sebuah kerajaan. Mampukah mereka? Mesti kita akan menjawab, tidak mampu.

Begitulah juga yang berlaku di Palestin tapi apa tindakan kita sebagai umat Islam. Hanya mampu untuk memberi sedikit sumbangan kewangan dan diiringi dengan doa. Mungkin itu sahaja yang dilakukan oleh kita atas capacity kita orang perseorangan. Tapi apa pula yang dilakukan OIC yang mana kita sedia maklum, ia adalah satu organisasi Islam yang memperjuangkan hak negara umat Islam. Apakah tindakan Malaysia dalam menangani
isu umat Islam di peringkat antarabangsa. Tambah lagi Malaysia adalah ketua negara OIC.

"Sesungguhnya orang-orang beriman i
tu bersaudara.Sebab itu damaikanlah

(perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu
dan
bertakwalah kepada Allah,
supaya kamu mendapat rahmat."
(Al-Hujurat: 10)

Umat Islam beruntung kerana diikat ikatan
akidahyang mana lebih kuat daripada
ikatan
darahketurunan.Ikatan ini tidak putus. Ikatan
ini hinggake akhirat.
Umat Islam sudah lama
tidak mengambilberat antara satu sama lain
selepas kejatuhan
khilafah Turki Uthmaniah. Ini
yang menyebabkan
umat Islam lemah. Sudah tiba masa kita
untuk
mencipta satu formula baru supaya semua umat
Islam di dunia untuk bersatu
kembali. Bersatu
adalah salah satu cara untuk mengembalikan darjat Islam iaitu
di tempat yang paling tinggi.
Jangan tunggu lebih ramai umat Islam dibunuh baru kita melatah nak mencari formula untuk

menenangkan keadaan. Cukup. Tragedi-tragedi yang berlaku sebelum sudah cukup memeritkan

kita.



Read Users' Comments ( 0 )

Macam Raya dah

Fuh! banyak sungguh kereta atas jalan raya. Jem dibuatnya. Mujurlah Cik Awan dah bawa roti dalam kereta. Macam hari raya dah..

Alhamdulillah, walaupun jalan raya sesak Cik Awan berjaya juga pergi ke dua tempat majlis perkahwinan. Ada empat jemputan semuanya, tapi hanya sempat pergi dua aje. Di Kuala Krai dua, satu di Pasir Mas dan satu di Peringat. Sempat pergi Kuala Krai dan PAsir Mas jer. Minta maaf lah kepada member kerana tak sempat pergi.

Tahniahlah kepada sahabat-sahabat Cik Awan yang telah mengakhiri zaman bujangnya. Kita berdoa agar bahagia buat selama-lamanya.


Pasangan bahagia : En. Shahril dan Pn. Shamsiah

Dari kiri En. Izzat, En. Amre, Encik Zulkifli dan pengantin

Di suatu majlis perkahwinan yang lain. Bersama keluarga En. Khairil Amri.


Read Users' Comments ( 6 )

DAULAT TUANKU!



Read Users' Comments ( 0 )

Pukullah Tabuh..!


Cik Awan ingin mengucapkan selamat pengantin baru kepada sahabat-sahabat yang telah mengakhiri zaman bujang mereka. Sama-sama minta doa agar bahagia ke anak cucu.


Read Users' Comments ( 0 )

Tak usah hadkan subjek

Terbaru kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) nak hadkan pengambilan subjek untuk SPM akan datang. Tak usahlah. Batalkan niat tersebut. Lebih baik teruskan sahaja sistem yang sedia ada. Perabis duit rakyat sahaja.

Di sini cik Awan tidak nampak faedah yang diperolehi daripada penghadan pengambilan subjek tersebut melainkan kepentingan politik yang mahu dijaga oleh kerajaan Malaysia yang diperintah oleh Barisan Nasional (BN).

Ini kerana dua tahun kebalakangan ini, pelajar yang menyandang untuk anugerah terbaik jatuh kepada pelajar sekolah yayasan Islam Kelantan (YIK) iaitu bukan sekolah kementerian Pelajaran. Kementerian terpaksa memansuhkan anugerah tersebut kerana tiada pelajar dari sekolah kementerian yang akan menggondol anugerah tersebut. Kayu ukur anugerah tersebut ialah jumlah subjek yang diambil pelajar. Dengan itu Pelajar sekolah KPM tidak akan mendapat anugerah kerana jumlah subjek sekolah YIK lebih banyak berbanding dengan sekolah KPM.

Ini memalukan kementerian kerana dengan segala kemudahan yang disediakan kepada sekolah mereka tak mampu melahirkan pelajar secemerlang pelajar sekolah YIK yang serba kekurangan.

Bagi menutup kelemahan mereka, KPM menghadkan subjek untuk SPM yang akan datang supaya semua pelajar di Malaysia mengambil jumlah subjek yang sama walaupun dalam aliran yang berbeza.

Survey yang telah dibuat oleh surat khabar tempatan hari ini menunjukkan ramai yang tidak bersetuju dengan sistem baru tersebut. Antara pendapat yang dikeluarkan ialah, Ia akan menyekat kebebasan pelajar untuk memilih subjek seterusnya membantutkan potensi pelajar.

Isu PPSMI pun belum selesai lagi KPM nak ubah sistem subjek SPM pula. Cadangan Cik Awan agar keseluruhan sistem pendidikan di Malaysia mesti dikaji semula. Sistem pendidikan Malaysia mestilah sesuai dengan kepelbagaian agama dan bangsa di Malaysia. Sistem Pendidikan yang digunakan sekarang ini ialah sistem pendidikan British yang ditinggalkan 50 tahun yang lalu.

Cik Awan tidak nampak sistem pendidikan British ini dapat melahirkan manusia yang bertamadun dan berakhlak mulia.


Read Users' Comments ( 0 )

Dah Runtuh dah..


Dalam pukul 9.30 pagi tadi kita dikejutkan dengan keruntuhan bumbung stadium terbuka Gong Badak. Walaupun bagaimanapun ia tidak melibatkan korban nyawa. Hanya sebuah kereta dan beberapa buah motor yang ditimbus.

Hari ini sudah setahun lebih umur stadium ini setelah dirasmikan pada 10 Mei tahun lalu. Kejadian ini sebenarnya tidak mengejutkan Cik awan kerana sudah dalam jangkaan kerana struktur bumbung yang tidak rata menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena dengan binaan tersebut.

Semasa bergiat aktif dengan MAMPAT tahun lepas, Cik Awan telah membuat siasatan kenapa bumbung stadium tersebut tidak rata. Kita telah panjangkan kepada pihak yang berkuasa iaitu JKR dan kontraktor yang terlibat. Tapi tiada respon positif yang diperolehi.

Sekarang bumbung stadium sudah runtuh. Dengan kos RM 450 juta tidak sepatutnya runtuh dalam masa setahun lebih. Siapa yang patut dipertanggungjawabkan?


Read Users' Comments ( 2 )

Isnin, 15 Jun 2009

Masa untuk Sahabat

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 10:52 PG 4 ulasan
Alhamdulillah, Tuhan memberikan masa untuk berjumpa sahabat-sahabat walaupun sibuk dengan kerja dan tanggungjawab. Bersama-samalah kita merafa' kan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah taala.

Cik Awan bersyukur kerana tidak untuk memberi alasan untuk tidak menghadirinya. Alhamdulillah. Teringat tazkirah yang disampaikan oleh bro Amin al-magneti yang bertajuk "Ukhuwah terbina, Generasi Perkasa" banyak memberi kesan. Ia menceritakan betapa ukhuwah memberi impak yang besar kepada sesuatu generasi dakwah.

Antara mutiara ilmu yang dikutip daripada tazkirah tersebut ialah kita sebagai generasi dakwah mesti proaktif. Proaktif. Setiap generasi dakwah mesti mempunyai sikap proaktif. Barulah dakwah kita terkedepan dan dapat meminpin zaman.

Selain daripada itu generasi dakwah mesti pandai membuat keputusan. Membuat keputusan bukan mencipta alasan. Banyak gerak kerja dakwah sekarang tidak berjaya sekarang kerana pendakwah suka untuk mencipta alasan. Buatlah keputusan sebaik-baiknya dan jangan sesekali mencipta alasan. Insyaallah segala perancangan kita berjaya.


Pagi: masih berkelambu





Bersama-sama kita menghayati lagu Raihan yang bertajuk Bersatu. Hayatilah sebikatanya. InsyaAllah ada hikmah di sebaliknya.


Menjadi harapan untukku menyaksikan

Umat yang bertuah ini kembali bersatu hati

Buangkan yang keruh ambillah yang jernih

Tiada yang lebih berharga selain dari perpaduan


Lupakanlah segala persengketaan

Hubungkan kembali tali persaudaraan


Kerna orang beriman itu bersaudara

Saling bertolong bantu berkasih mesra

Agar generasi kita di masa hadapan

Bangga dengan apa yang kita wariskan


Menjadi harapan untukku menyaksikan

Umat yang bertuah ini kembali bersatu hati
Bersatu kita teguh bercerai kita roboh

Yang berat sama dipikul

Yang ringan dijinjing sama


Sepakat membawa berkat asas hidup bermasyarakat

Amalkan hidup yang sihat selamat dunia akhirat


Lupakanlah segala persengketaan

Hubungkan kembali tali persaudaraan ( 2X )


Kerna orang beriman itu bersaudara

Saling bertolong bantu berkasih mesra

Agar generasi kita di masa hadapan

Bangga dengan apa yang kita wariskan

Rabu, 10 Jun 2009

Pembunuhan beramai-ramai

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 10:13 PG 0 ulasan
SUNGAI GOLOK (Selatan Thai) 9 Jun – Kejam dan tidak berperikemanusiaan!
Mungkin itu yang dapat digambarkan tentang pembunuhan 11 jemaah ketika solat isyak di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan, 50 kilometer dari bandar ini kira-kira pukul 8.50 malam tadi (waktu Malaysia).- Utusan Malaysia

Sebak hati cik Awan apabila membaca berita pembunuhan jemaah masjid tersebut. Sebenarnya konflik di Thailand tidak pernah surut semenjak ia bermula 2-3 puluh tahun yang lalu. Cuma media yang tidak highligthkannya.

Sebenarnya isu di Thailand ni ataupun cik Awan lebih suka panggil Siam ni adalah isu penghapusan etnik umat Islam di tanah siam. Ia bukan semata-mata konflik antara kaum tapi kerajaan Siam yang hendak menghapuskan umat Islam di tanah Siam. Ia sama juga seperti isu Israel yang membunuh rakyat Palestin, Puak Serb membunuh umat Islam di Bosnia dan banyak lagi tempat di dunia ni tapi kita tidak mengambil peduli.

Buktinya tentera yang membunuh rakyat bukannya sesetengah kaum lain yang membunuh umat Islam. Jadi sekarang umat Islam di Siam sedang menghadapi sebuah kerajaan. Mampukah mereka? Mesti kita akan menjawab, tidak mampu.

Begitulah juga yang berlaku di Palestin tapi apa tindakan kita sebagai umat Islam. Hanya mampu untuk memberi sedikit sumbangan kewangan dan diiringi dengan doa. Mungkin itu sahaja yang dilakukan oleh kita atas capacity kita orang perseorangan. Tapi apa pula yang dilakukan OIC yang mana kita sedia maklum, ia adalah satu organisasi Islam yang memperjuangkan hak negara umat Islam. Apakah tindakan Malaysia dalam menangani
isu umat Islam di peringkat antarabangsa. Tambah lagi Malaysia adalah ketua negara OIC.

"Sesungguhnya orang-orang beriman i
tu bersaudara.Sebab itu damaikanlah

(perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu
dan
bertakwalah kepada Allah,
supaya kamu mendapat rahmat."
(Al-Hujurat: 10)

Umat Islam beruntung kerana diikat ikatan
akidahyang mana lebih kuat daripada
ikatan
darahketurunan.Ikatan ini tidak putus. Ikatan
ini hinggake akhirat.
Umat Islam sudah lama
tidak mengambilberat antara satu sama lain
selepas kejatuhan
khilafah Turki Uthmaniah. Ini
yang menyebabkan
umat Islam lemah. Sudah tiba masa kita
untuk
mencipta satu formula baru supaya semua umat
Islam di dunia untuk bersatu
kembali. Bersatu
adalah salah satu cara untuk mengembalikan darjat Islam iaitu
di tempat yang paling tinggi.
Jangan tunggu lebih ramai umat Islam dibunuh baru kita melatah nak mencari formula untuk

menenangkan keadaan. Cukup. Tragedi-tragedi yang berlaku sebelum sudah cukup memeritkan

kita.

Ahad, 7 Jun 2009

Macam Raya dah

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 2:54 PTG 6 ulasan
Fuh! banyak sungguh kereta atas jalan raya. Jem dibuatnya. Mujurlah Cik Awan dah bawa roti dalam kereta. Macam hari raya dah..

Alhamdulillah, walaupun jalan raya sesak Cik Awan berjaya juga pergi ke dua tempat majlis perkahwinan. Ada empat jemputan semuanya, tapi hanya sempat pergi dua aje. Di Kuala Krai dua, satu di Pasir Mas dan satu di Peringat. Sempat pergi Kuala Krai dan PAsir Mas jer. Minta maaf lah kepada member kerana tak sempat pergi.

Tahniahlah kepada sahabat-sahabat Cik Awan yang telah mengakhiri zaman bujangnya. Kita berdoa agar bahagia buat selama-lamanya.


Pasangan bahagia : En. Shahril dan Pn. Shamsiah

Dari kiri En. Izzat, En. Amre, Encik Zulkifli dan pengantin

Di suatu majlis perkahwinan yang lain. Bersama keluarga En. Khairil Amri.

Khamis, 4 Jun 2009

DAULAT TUANKU!

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 1:21 PTG 0 ulasan

Pukullah Tabuh..!

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 12:31 PTG 0 ulasan

Cik Awan ingin mengucapkan selamat pengantin baru kepada sahabat-sahabat yang telah mengakhiri zaman bujang mereka. Sama-sama minta doa agar bahagia ke anak cucu.

Rabu, 3 Jun 2009

Tak usah hadkan subjek

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 12:21 PTG 0 ulasan
Terbaru kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) nak hadkan pengambilan subjek untuk SPM akan datang. Tak usahlah. Batalkan niat tersebut. Lebih baik teruskan sahaja sistem yang sedia ada. Perabis duit rakyat sahaja.

Di sini cik Awan tidak nampak faedah yang diperolehi daripada penghadan pengambilan subjek tersebut melainkan kepentingan politik yang mahu dijaga oleh kerajaan Malaysia yang diperintah oleh Barisan Nasional (BN).

Ini kerana dua tahun kebalakangan ini, pelajar yang menyandang untuk anugerah terbaik jatuh kepada pelajar sekolah yayasan Islam Kelantan (YIK) iaitu bukan sekolah kementerian Pelajaran. Kementerian terpaksa memansuhkan anugerah tersebut kerana tiada pelajar dari sekolah kementerian yang akan menggondol anugerah tersebut. Kayu ukur anugerah tersebut ialah jumlah subjek yang diambil pelajar. Dengan itu Pelajar sekolah KPM tidak akan mendapat anugerah kerana jumlah subjek sekolah YIK lebih banyak berbanding dengan sekolah KPM.

Ini memalukan kementerian kerana dengan segala kemudahan yang disediakan kepada sekolah mereka tak mampu melahirkan pelajar secemerlang pelajar sekolah YIK yang serba kekurangan.

Bagi menutup kelemahan mereka, KPM menghadkan subjek untuk SPM yang akan datang supaya semua pelajar di Malaysia mengambil jumlah subjek yang sama walaupun dalam aliran yang berbeza.

Survey yang telah dibuat oleh surat khabar tempatan hari ini menunjukkan ramai yang tidak bersetuju dengan sistem baru tersebut. Antara pendapat yang dikeluarkan ialah, Ia akan menyekat kebebasan pelajar untuk memilih subjek seterusnya membantutkan potensi pelajar.

Isu PPSMI pun belum selesai lagi KPM nak ubah sistem subjek SPM pula. Cadangan Cik Awan agar keseluruhan sistem pendidikan di Malaysia mesti dikaji semula. Sistem pendidikan Malaysia mestilah sesuai dengan kepelbagaian agama dan bangsa di Malaysia. Sistem Pendidikan yang digunakan sekarang ini ialah sistem pendidikan British yang ditinggalkan 50 tahun yang lalu.

Cik Awan tidak nampak sistem pendidikan British ini dapat melahirkan manusia yang bertamadun dan berakhlak mulia.

Selasa, 2 Jun 2009

Dah Runtuh dah..

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 12:24 PTG 2 ulasan

Dalam pukul 9.30 pagi tadi kita dikejutkan dengan keruntuhan bumbung stadium terbuka Gong Badak. Walaupun bagaimanapun ia tidak melibatkan korban nyawa. Hanya sebuah kereta dan beberapa buah motor yang ditimbus.

Hari ini sudah setahun lebih umur stadium ini setelah dirasmikan pada 10 Mei tahun lalu. Kejadian ini sebenarnya tidak mengejutkan Cik awan kerana sudah dalam jangkaan kerana struktur bumbung yang tidak rata menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena dengan binaan tersebut.

Semasa bergiat aktif dengan MAMPAT tahun lepas, Cik Awan telah membuat siasatan kenapa bumbung stadium tersebut tidak rata. Kita telah panjangkan kepada pihak yang berkuasa iaitu JKR dan kontraktor yang terlibat. Tapi tiada respon positif yang diperolehi.

Sekarang bumbung stadium sudah runtuh. Dengan kos RM 450 juta tidak sepatutnya runtuh dalam masa setahun lebih. Siapa yang patut dipertanggungjawabkan?