Perkahwinan : suatu penyelesaian

Sudah menjadi kebiasaan apabila tiba musim cuti persekolahan maka ramailah yang ingin mengakhiri zaman bujang mereka. Cik Awan pun banyak menerima jemputan sehingga tidak sempat nak pergi yang mana satu. Mana nak sempat satu hari 2,3 jemputan. Kalau yang dekat tidak mengapa, tapi kalau yang jauh kirim salam ajer ler kan?. Walaubagaimanapun jemputan kita kena penuhi. Mana yang termampu kita pergi.

Sebut pasal kahwin isu yang paling hangat dibahaskan sekarang ini ialah wang hantaran dan juga mas
kahwin. Ada yang setuju supaya wang hantaran atau mas kahwin tinggi dan ada yang tidak setuju. Masing - masing ada hujah masing-masing dan Cik Awan menghormati pendapat masing - masing kerana setiap pendapat ada pro dan contranya. Terpulang kepada kita untuk menilai samada untuk menerima atau tidak yang penting kahwin mesti dilaksanakan.

Lain pula dikalangan pelajar-pelajar universiti atau lebih sedap dipanggil mahasiswa.
Mereka mempunyai pelbagai persepsi mengenai kahwin. Sebahagian besar mereka mempunyai persepsi yang singkat berkaitan dengan perkahwinan. Bagi mereka perkahwinan perkara yang jauh dan tidak perlu difikirkan, tidak sampai masa dan macam -macam lagi.

Sebaliknya Cik Awan memandang perkahwinan adalah suatu penyelesaian memandangkan masalah yang timbul dalam kampus khususnya dan dalam masyarakat disekeliling kita. Cik Awan suka kait isu ini dengan kampus sebab Cik Awan masih bergiat di dalam kampus. Semua orang tahu bahawa banyak masalah sosial dikalangan mahasiswa sekarang ini semakin meningkat. Antaranya buang anak, zina atau lebih dikenali sebagai seks bebas, mat dan minah rempit dan banyak lagi sehingga malu Cik Awan nak sebut kerana Cik Awan sendiri adalah mahasiswa. Cik Awan fikir perkahwinan sikit sebanyak dapat menyelesaikan masalah ini. Bagaimana?

Di sini Cik Awan ingin
ketengahkan isu "coupling" yang banyak berleluasa dikalangan mahasiswa. Banyaklah alasan mereka mengapa mereka bercoupling. Ada kata fitrah manusia nak bercinta, nak study group dan pelbagai hujah yang dangkal lagi yang mereka sudah tahu bahawa hujah itu tidak boleh diterima. Semua orang sudah tahu bahawa couple ini adalah muqaddimah zina yang membawa kepada pembuangan anak seterusnya menyumbang kepada masalah sosial yang lain. Di sini apakah tindakan pihak universiti dan dan juga ibu bapa dalam menangani masalah ini. Apakah mereka suka untuk menerima "cucu" pada bukan tempatnya? Atau mereka ada cara tersendiri untuk menyelesaikan masalah ini.

Pada pendapat Cik Awan perkahwinan adalah cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah ini. Apabila berkahwin pasangan couple ini menjalankan hubungan yang halal. Tiada masalah
. Bertentangan dengan sebelum ini mereka menjalinkan hubungan yang haram. Setiap masa mereka berada dalam dosa. Kebanyakan mahasiswa yang couple ini bukanya cemerlang dalam akademik mereka, bahkan ramai yang gagal. Kenapa Cik Awan kata perkahwinan cara
yang terbaik?

Telah terbukti ramai mahasiswa yang kahwin semasa belajar ini berjaya dalam pelajaran dan hidup bahagia. Mereka menjadi lebih matang dalam menguruskan kehidupan mereka. Tanggungjawab sebagai suami dan isteri menjadikan mereka lebih matang dan bijak dalam merancang kehidupan m
ereka. Ini dapat menjana modal insan yang diwar-warkan sekarang ini.

Bagaimana pula nak melakasanakannya? Perkahwinan ini kompleks. Kos tinggi, Wang hantaran, meminang, kenduri, tok imam... pendek kata susahlah kahwin ni,. lecehlah. Memanglah perkara yang baik susah nak dapatkannya sebalikya perkara yang tak baik senang saja. Nak senang bercouple selepas tu zina dan dapat anak haram. Kan mudah tu.

Apa nak berkira sangat duit ni. Mana lebih bernilai duit ke maruah?. Duit boleh dicari, maruah kalau hilang tidak boleh dibeli. Mana lebih sayang anak ke duit? Bagi ibu bapa yang sayangkan anak mereka kahwinkan anak mereka yang kuat bercouple yang dalam kategori parah. Tanggung semua kos perkahwinan mereka jika anak tidak bekerja lagi. Nak buat macamanakan tak kahwin kan mereka buat perkara tak senonoh, kahwin kan merek
a takder duit jadi penyelesaiannya ibu bapa tanggung lah. ke guane?

Kebanyakan universiti tidak mengambil serius tentang masalah couple ini. Sedangkan mereka tahu couple inilah yang menyumbangkan anak -anak haram kepada mereka. Mereka (universiti) tidak suka kepada anak haram ini tapi tidak marah kepada couple. Kan pelik bunyinya tu. Perkara yang tidak patut berlaku. Kalau tidak suka anak haram kena tidak suka kepada couple, baru betul. Baru padan dengan universiti sebuah institusi bijak pandai. "Mencegah lebih baik dari mengubatinya". Couple tiada anak haram tiada.

Selain daripada mengadakan kempen kefahaman bahawa budaya couple ini haram disisi Islam, pihak universiti hendaklah menggalakkan mahasiswa untuk berkahwin bagi yang berada dalam kategori parah tadi. Cik Awan cadangkan agar pihak universiti menyediakan dana untuk membantu mahasiswa yang memerlukan bantuan untuk berkahwin. Itu lebih baik daripada menghabiskan duit untuk konsert dan program yang tidak berfaedah yang lain yang sikitpun tidak menyumbang kepda keintelektualan mahasiswa bahkan merosakkan mahasiswa.

Banyak hikmahnya jika kita membuat apa yang disuruh oleh tuhan. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang dikehendaki oleh makhluknya. Perkahwinan adalah arahan d
aripada Allah taala. Islam is the solution. Islam adalah penyelesaian. Tiada cara lain selain daripada cara Islam. Sekarang setara mana umat Islam sekarang ini betul -betul yakin dengan penyelesaian yang disediakan oleh Islam. Itu terletak pada tahap keimanan masing-masing.

Cik Awan rasa tidak layak untuk menulis mengenai isu ini tapi atas dasar cakna dan prihatin terhadap masalah mahasiswa Cik Awan suka untuk mengutarakan pandangan dan pendapat untuk difikirkan bersama supaya masalah dikalangan mahasiswa dapat diatasi. Bagi Cik Awan masalah dalah serius dan perlu diatasi segera dan kita tidak mahu nasi telah jadi
bubur. Mahasiswa hari ini akan menjadi pemimpin negara akan datang. Jika mahasiswa hari rosak maka pemimoin akan datang terdiri daripada pemimpin yang telah rosak yang mana kita telah merasa hari ini kesannya apabila negara dipimpin oleh pemimpin yang rosak akhlaknya. Berlakunya rasuah berlaluasa, bangunan bocor dan sebagainya yang mana rakyat keseluruhannya yang menjadi mangsa.Yang baik itu datang daripada Allah, yang buruk itu datang daripada kelamahan diri Cik Awan Sendiri, hakikatnya buruk dan bvaik itu kedua-duanya datang datang Daripada Allah taala. Wallahualam.








Read Users' Comments ( 0 )

Ahad, 20 Mei 2007

Perkahwinan : suatu penyelesaian

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 11:27 PG 0 ulasan
Sudah menjadi kebiasaan apabila tiba musim cuti persekolahan maka ramailah yang ingin mengakhiri zaman bujang mereka. Cik Awan pun banyak menerima jemputan sehingga tidak sempat nak pergi yang mana satu. Mana nak sempat satu hari 2,3 jemputan. Kalau yang dekat tidak mengapa, tapi kalau yang jauh kirim salam ajer ler kan?. Walaubagaimanapun jemputan kita kena penuhi. Mana yang termampu kita pergi.

Sebut pasal kahwin isu yang paling hangat dibahaskan sekarang ini ialah wang hantaran dan juga mas
kahwin. Ada yang setuju supaya wang hantaran atau mas kahwin tinggi dan ada yang tidak setuju. Masing - masing ada hujah masing-masing dan Cik Awan menghormati pendapat masing - masing kerana setiap pendapat ada pro dan contranya. Terpulang kepada kita untuk menilai samada untuk menerima atau tidak yang penting kahwin mesti dilaksanakan.

Lain pula dikalangan pelajar-pelajar universiti atau lebih sedap dipanggil mahasiswa.
Mereka mempunyai pelbagai persepsi mengenai kahwin. Sebahagian besar mereka mempunyai persepsi yang singkat berkaitan dengan perkahwinan. Bagi mereka perkahwinan perkara yang jauh dan tidak perlu difikirkan, tidak sampai masa dan macam -macam lagi.

Sebaliknya Cik Awan memandang perkahwinan adalah suatu penyelesaian memandangkan masalah yang timbul dalam kampus khususnya dan dalam masyarakat disekeliling kita. Cik Awan suka kait isu ini dengan kampus sebab Cik Awan masih bergiat di dalam kampus. Semua orang tahu bahawa banyak masalah sosial dikalangan mahasiswa sekarang ini semakin meningkat. Antaranya buang anak, zina atau lebih dikenali sebagai seks bebas, mat dan minah rempit dan banyak lagi sehingga malu Cik Awan nak sebut kerana Cik Awan sendiri adalah mahasiswa. Cik Awan fikir perkahwinan sikit sebanyak dapat menyelesaikan masalah ini. Bagaimana?

Di sini Cik Awan ingin
ketengahkan isu "coupling" yang banyak berleluasa dikalangan mahasiswa. Banyaklah alasan mereka mengapa mereka bercoupling. Ada kata fitrah manusia nak bercinta, nak study group dan pelbagai hujah yang dangkal lagi yang mereka sudah tahu bahawa hujah itu tidak boleh diterima. Semua orang sudah tahu bahawa couple ini adalah muqaddimah zina yang membawa kepada pembuangan anak seterusnya menyumbang kepada masalah sosial yang lain. Di sini apakah tindakan pihak universiti dan dan juga ibu bapa dalam menangani masalah ini. Apakah mereka suka untuk menerima "cucu" pada bukan tempatnya? Atau mereka ada cara tersendiri untuk menyelesaikan masalah ini.

Pada pendapat Cik Awan perkahwinan adalah cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah ini. Apabila berkahwin pasangan couple ini menjalankan hubungan yang halal. Tiada masalah
. Bertentangan dengan sebelum ini mereka menjalinkan hubungan yang haram. Setiap masa mereka berada dalam dosa. Kebanyakan mahasiswa yang couple ini bukanya cemerlang dalam akademik mereka, bahkan ramai yang gagal. Kenapa Cik Awan kata perkahwinan cara
yang terbaik?

Telah terbukti ramai mahasiswa yang kahwin semasa belajar ini berjaya dalam pelajaran dan hidup bahagia. Mereka menjadi lebih matang dalam menguruskan kehidupan mereka. Tanggungjawab sebagai suami dan isteri menjadikan mereka lebih matang dan bijak dalam merancang kehidupan m
ereka. Ini dapat menjana modal insan yang diwar-warkan sekarang ini.

Bagaimana pula nak melakasanakannya? Perkahwinan ini kompleks. Kos tinggi, Wang hantaran, meminang, kenduri, tok imam... pendek kata susahlah kahwin ni,. lecehlah. Memanglah perkara yang baik susah nak dapatkannya sebalikya perkara yang tak baik senang saja. Nak senang bercouple selepas tu zina dan dapat anak haram. Kan mudah tu.

Apa nak berkira sangat duit ni. Mana lebih bernilai duit ke maruah?. Duit boleh dicari, maruah kalau hilang tidak boleh dibeli. Mana lebih sayang anak ke duit? Bagi ibu bapa yang sayangkan anak mereka kahwinkan anak mereka yang kuat bercouple yang dalam kategori parah. Tanggung semua kos perkahwinan mereka jika anak tidak bekerja lagi. Nak buat macamanakan tak kahwin kan mereka buat perkara tak senonoh, kahwin kan merek
a takder duit jadi penyelesaiannya ibu bapa tanggung lah. ke guane?

Kebanyakan universiti tidak mengambil serius tentang masalah couple ini. Sedangkan mereka tahu couple inilah yang menyumbangkan anak -anak haram kepada mereka. Mereka (universiti) tidak suka kepada anak haram ini tapi tidak marah kepada couple. Kan pelik bunyinya tu. Perkara yang tidak patut berlaku. Kalau tidak suka anak haram kena tidak suka kepada couple, baru betul. Baru padan dengan universiti sebuah institusi bijak pandai. "Mencegah lebih baik dari mengubatinya". Couple tiada anak haram tiada.

Selain daripada mengadakan kempen kefahaman bahawa budaya couple ini haram disisi Islam, pihak universiti hendaklah menggalakkan mahasiswa untuk berkahwin bagi yang berada dalam kategori parah tadi. Cik Awan cadangkan agar pihak universiti menyediakan dana untuk membantu mahasiswa yang memerlukan bantuan untuk berkahwin. Itu lebih baik daripada menghabiskan duit untuk konsert dan program yang tidak berfaedah yang lain yang sikitpun tidak menyumbang kepda keintelektualan mahasiswa bahkan merosakkan mahasiswa.

Banyak hikmahnya jika kita membuat apa yang disuruh oleh tuhan. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang dikehendaki oleh makhluknya. Perkahwinan adalah arahan d
aripada Allah taala. Islam is the solution. Islam adalah penyelesaian. Tiada cara lain selain daripada cara Islam. Sekarang setara mana umat Islam sekarang ini betul -betul yakin dengan penyelesaian yang disediakan oleh Islam. Itu terletak pada tahap keimanan masing-masing.

Cik Awan rasa tidak layak untuk menulis mengenai isu ini tapi atas dasar cakna dan prihatin terhadap masalah mahasiswa Cik Awan suka untuk mengutarakan pandangan dan pendapat untuk difikirkan bersama supaya masalah dikalangan mahasiswa dapat diatasi. Bagi Cik Awan masalah dalah serius dan perlu diatasi segera dan kita tidak mahu nasi telah jadi
bubur. Mahasiswa hari ini akan menjadi pemimpin negara akan datang. Jika mahasiswa hari rosak maka pemimoin akan datang terdiri daripada pemimpin yang telah rosak yang mana kita telah merasa hari ini kesannya apabila negara dipimpin oleh pemimpin yang rosak akhlaknya. Berlakunya rasuah berlaluasa, bangunan bocor dan sebagainya yang mana rakyat keseluruhannya yang menjadi mangsa.Yang baik itu datang daripada Allah, yang buruk itu datang daripada kelamahan diri Cik Awan Sendiri, hakikatnya buruk dan bvaik itu kedua-duanya datang datang Daripada Allah taala. Wallahualam.