Mari mengira Rokok

Dr Yusuf al-Qaradhawi telah mengeluarkan fatwa haram bagi mereka tidak merokok tapi nak merokok dan makruh bagi mereka yang lama merokok. Tetapi kena pasang niat nak berhenti merokok.

Di sini cikAwan nak kita melihat merokok dari beberapa sisi. Sisi kesihatan, sisi ekonomi dan sisi sosial. Kesemua sisi tersebut mempunyai pro and kon masing-masing.

Sisi Kesihatan

Semua orang tahu merokok amat berbahaya kepada kesihatan. Bak kata pepatah merokok awet muda. Ye lah tak cukup umur 50 tahun dah passed away.  Kan awet muda tu. Bukan dia sahaja yang awet muda, bahkan juga orang lain yang berada di sekeliling pun diawet mudakan sekali.  Risiko orang yang menghidu asap rokok adalah lebih kurang sama dengan perokok.

Selain daripada itu jika kita ada penyakit merokok akan menambah lagi keterukan penyakit tersebut. Merokok menyumbang kepada penyakit jantung, menaikkan tekanan darah, strok, dan penyakit kordiovarsular yang lain.

Sisi Sosial

Dari segi sosial merokok ini tidak bersifat 1 Malaysia. Tidak semua orang suka merokok. Ada yang tidak boleh bau asap rokok. Busuk, jijik dan sebagainya, walaupun perokok merasakan mereka macho dengan rokoknya.Setiap sedutan adalah mutu gaya keunggulan. Tidak sebenarnya orang di sekeliling menyumpah dan mengeji sebenarnya. Tak nak disumpah orang so, janganlah merokok. Bertimbang rasa lah sket. Silap haribulan boleh berbalah dan memecah belahkan hubungan persaudaraan.

Sisi Ekonomi

Memanglah hasil cukai rokok amatlah tinggi. Kerajaan tak perlu subsidikan harga rokok ni sebab orang akan beli walau semahal mana pun. Harga rokok terpaksa dinaikkan dari semasa ke semasa kerana nak menampung kos promosi bahaya merokok dengan menampal gambar penyakit di kotak rokok. Cadangan CikAwan supaya diharamkan merokok masuk kemalaysia, tarik lesen rokok, seperti menarik lesen dadah.
Rokok takder barulah rakyat tidak merokok. Tarik lesen rokok maknanya kurang lah sumber pendapatan kerajaan malaysia. hmmm carilaha pendapat lain yang lebih berkat. CikAwan yakin pemimpin malaysia oarang yang cerdik-pandai belake. takkan tu jer sumber carilah sumber yang lebih berkat.

Semenjak dari kecil lagi CikAwan suka untuk mengira-ngira rokok ni. Kita ambil harga sokotak rokok dunhill RM 6sekotak. Biasanya perokok hisap 2 kotak sehari.Mari kita mengira.

1 hari =2 kotak = RM12
RM 12 x 30hari = RM360 sebulan
RM360 x 12 bulan = RM4320 setahun

WOW!!
RM 4320 setahun. Dua tahun boleh wat haji dah. tambah 3 tahun lagi dapat kahwin. HMM banyak tu. So, kuatkan semangat kita dengan berhenti merokok dan menyimpan duit rokok itu untuk masa depan kita. Selain mengelakkan membazir bahkan menelamatkan kita di masa depan.

Saya menyeru diri CikAwan dan pembaca semua supaya berhenti merokok (kepada yang merokok) dan menyimpan duit kita untuk masa depan.  Harapan tulisan yang tak seberapa ni dapat merobah diri kita dan menjadikan kita manusia serdik yang berfikir. Wallahu alam. 


Read Users' Comments ( 0 )

Sabtu, 29 Mei 2010

Mari mengira Rokok

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 9:47 PG 0 ulasan
Dr Yusuf al-Qaradhawi telah mengeluarkan fatwa haram bagi mereka tidak merokok tapi nak merokok dan makruh bagi mereka yang lama merokok. Tetapi kena pasang niat nak berhenti merokok.

Di sini cikAwan nak kita melihat merokok dari beberapa sisi. Sisi kesihatan, sisi ekonomi dan sisi sosial. Kesemua sisi tersebut mempunyai pro and kon masing-masing.

Sisi Kesihatan

Semua orang tahu merokok amat berbahaya kepada kesihatan. Bak kata pepatah merokok awet muda. Ye lah tak cukup umur 50 tahun dah passed away.  Kan awet muda tu. Bukan dia sahaja yang awet muda, bahkan juga orang lain yang berada di sekeliling pun diawet mudakan sekali.  Risiko orang yang menghidu asap rokok adalah lebih kurang sama dengan perokok.

Selain daripada itu jika kita ada penyakit merokok akan menambah lagi keterukan penyakit tersebut. Merokok menyumbang kepada penyakit jantung, menaikkan tekanan darah, strok, dan penyakit kordiovarsular yang lain.

Sisi Sosial

Dari segi sosial merokok ini tidak bersifat 1 Malaysia. Tidak semua orang suka merokok. Ada yang tidak boleh bau asap rokok. Busuk, jijik dan sebagainya, walaupun perokok merasakan mereka macho dengan rokoknya.Setiap sedutan adalah mutu gaya keunggulan. Tidak sebenarnya orang di sekeliling menyumpah dan mengeji sebenarnya. Tak nak disumpah orang so, janganlah merokok. Bertimbang rasa lah sket. Silap haribulan boleh berbalah dan memecah belahkan hubungan persaudaraan.

Sisi Ekonomi

Memanglah hasil cukai rokok amatlah tinggi. Kerajaan tak perlu subsidikan harga rokok ni sebab orang akan beli walau semahal mana pun. Harga rokok terpaksa dinaikkan dari semasa ke semasa kerana nak menampung kos promosi bahaya merokok dengan menampal gambar penyakit di kotak rokok. Cadangan CikAwan supaya diharamkan merokok masuk kemalaysia, tarik lesen rokok, seperti menarik lesen dadah.
Rokok takder barulah rakyat tidak merokok. Tarik lesen rokok maknanya kurang lah sumber pendapatan kerajaan malaysia. hmmm carilaha pendapat lain yang lebih berkat. CikAwan yakin pemimpin malaysia oarang yang cerdik-pandai belake. takkan tu jer sumber carilah sumber yang lebih berkat.

Semenjak dari kecil lagi CikAwan suka untuk mengira-ngira rokok ni. Kita ambil harga sokotak rokok dunhill RM 6sekotak. Biasanya perokok hisap 2 kotak sehari.Mari kita mengira.

1 hari =2 kotak = RM12
RM 12 x 30hari = RM360 sebulan
RM360 x 12 bulan = RM4320 setahun

WOW!!
RM 4320 setahun. Dua tahun boleh wat haji dah. tambah 3 tahun lagi dapat kahwin. HMM banyak tu. So, kuatkan semangat kita dengan berhenti merokok dan menyimpan duit rokok itu untuk masa depan kita. Selain mengelakkan membazir bahkan menelamatkan kita di masa depan.

Saya menyeru diri CikAwan dan pembaca semua supaya berhenti merokok (kepada yang merokok) dan menyimpan duit kita untuk masa depan.  Harapan tulisan yang tak seberapa ni dapat merobah diri kita dan menjadikan kita manusia serdik yang berfikir. Wallahu alam.