Baju Kurung atau Baju Kurang

Hebat diperkatakan isu pakaian seragam untuk perempuan di sekolah. Islam telah menyediakan penyelesaian awal-awal lagi. Dalam al-Quran telah menyatakan cara untuk mencegah perkara yang tidak diingini seperti gangguan seksual, rogol dan sebagainya.

Begitulah gaya al-Quran mengambil kaedah mencegah lebih baik daripada merawat. Al-Quran menyuruh kita untuk menutup aurat mula dari bawah lutut bagi lelaki dan semua bahagian kecuali tapak tangan dan muka bagi wanita. InsyaAllah perkara seperti gangguan seksual dan rogol tidak akan berlaku jika kita mengikut segala arahan daripada pencipta kita.

Cik Awan mencadangkan agar pakaian seragam sekolah menepati etika pakaian Islam seperti melabuhkan tudung dan tidak begitu ketat bagi perempuan. Apabila kita mengikut segala arahan daripada pencipta kita insyaallah kebaikan yang akan kita perolehi.

Cik Awan harap kesedaran untuk kembali kepada Islam meluas keseluruh masyarakat dari setinggi - tinggi golongan hingga ke peringkat paling bawah. Pelbagai hikmah yang kita rasai apabila kita menghikut Islam. "Islam is the solution" Islam ialah penyelesai segala masalah.
Oleh mari kembali kembali kepada Islam. Ambillah Islam secara keseluruhannya.


2 ulasan:

Siti Hajar berkata...

salam...
bukan baju kurang, tapi tudung kurang. kurang labuh. firman Allah surah An-Nur ayat 31 telah menegaskan pemakainan tudung yang sebenarnya camne. (baca sendiri firmanNya)

tapi nak buat camne kalu ayah dah suruh ibu pakai tudung sempang je. anaknya pasti ikut. (ayah tu pemimpin negara sekarang la, siapa ya?)

teringat zaman sekolah dulu. kami disekolah SMU(A)Ar-Rahmah Kenali- sekolah bekas juara akademi al-Quran Adullah Fahmi, promote ckit- kami pelajar perempuan di wajibkan:

1. pakai baju kurung labuh melebihi lutut.

2. tangan baju wajib berkacing. so, takde la yang berani singkatkan tangan baju/ lipat tangan baju.

3. tudung wajib melebihi siku labuhnya. wajib pula lipat n pakai jarum. kemas sepanjang masa.

untuk penukaran warna baju kurung dari putih ke warna lain setuju sangat2.

apa kata :

kain yg dibuat kain sekolah, ganti buat baju kurung sekolah.

kain pula warna hitam je senang.

tudung pula warna lembut se warna dgn baju atau warna putih.... n pastikan labuh. boleh ke?

Cik Awan Butirstar berkata...

ya..
semua kurang. baju kurang, tudung pun kurang. zaman sekolah dulu alhamdulillah semua baju cukup. tapi apabila masuk universiti contohnya baju semakin kurang termasuk tudung juge. tak tau lah apakah faktornya samada duit semakin kurang atau peraturan pemakaian universiti yang "ketat" menyebabkan pakaian pelajar siswi khususnya semakin kurang dan ketat.

Rabu, 28 Mei 2008

Baju Kurung atau Baju Kurang

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 9:13 PTG
Hebat diperkatakan isu pakaian seragam untuk perempuan di sekolah. Islam telah menyediakan penyelesaian awal-awal lagi. Dalam al-Quran telah menyatakan cara untuk mencegah perkara yang tidak diingini seperti gangguan seksual, rogol dan sebagainya.

Begitulah gaya al-Quran mengambil kaedah mencegah lebih baik daripada merawat. Al-Quran menyuruh kita untuk menutup aurat mula dari bawah lutut bagi lelaki dan semua bahagian kecuali tapak tangan dan muka bagi wanita. InsyaAllah perkara seperti gangguan seksual dan rogol tidak akan berlaku jika kita mengikut segala arahan daripada pencipta kita.

Cik Awan mencadangkan agar pakaian seragam sekolah menepati etika pakaian Islam seperti melabuhkan tudung dan tidak begitu ketat bagi perempuan. Apabila kita mengikut segala arahan daripada pencipta kita insyaallah kebaikan yang akan kita perolehi.

Cik Awan harap kesedaran untuk kembali kepada Islam meluas keseluruh masyarakat dari setinggi - tinggi golongan hingga ke peringkat paling bawah. Pelbagai hikmah yang kita rasai apabila kita menghikut Islam. "Islam is the solution" Islam ialah penyelesai segala masalah.
Oleh mari kembali kembali kepada Islam. Ambillah Islam secara keseluruhannya.

2 ulasan on "Baju Kurung atau Baju Kurang"

Siti Hajar on 1 Jun 2008 10:04 PG berkata...

salam...
bukan baju kurang, tapi tudung kurang. kurang labuh. firman Allah surah An-Nur ayat 31 telah menegaskan pemakainan tudung yang sebenarnya camne. (baca sendiri firmanNya)

tapi nak buat camne kalu ayah dah suruh ibu pakai tudung sempang je. anaknya pasti ikut. (ayah tu pemimpin negara sekarang la, siapa ya?)

teringat zaman sekolah dulu. kami disekolah SMU(A)Ar-Rahmah Kenali- sekolah bekas juara akademi al-Quran Adullah Fahmi, promote ckit- kami pelajar perempuan di wajibkan:

1. pakai baju kurung labuh melebihi lutut.

2. tangan baju wajib berkacing. so, takde la yang berani singkatkan tangan baju/ lipat tangan baju.

3. tudung wajib melebihi siku labuhnya. wajib pula lipat n pakai jarum. kemas sepanjang masa.

untuk penukaran warna baju kurung dari putih ke warna lain setuju sangat2.

apa kata :

kain yg dibuat kain sekolah, ganti buat baju kurung sekolah.

kain pula warna hitam je senang.

tudung pula warna lembut se warna dgn baju atau warna putih.... n pastikan labuh. boleh ke?

Cik Awan Butirstar on 1 Jun 2008 11:26 PG berkata...

ya..
semua kurang. baju kurang, tudung pun kurang. zaman sekolah dulu alhamdulillah semua baju cukup. tapi apabila masuk universiti contohnya baju semakin kurang termasuk tudung juge. tak tau lah apakah faktornya samada duit semakin kurang atau peraturan pemakaian universiti yang "ketat" menyebabkan pakaian pelajar siswi khususnya semakin kurang dan ketat.