Mawaddah wa Rahmah

Alhamdulillah dengan segala nikmat dan kurnianya kita dapat pelbagai nikmat termasuklah nikmat yang paling besar iaitu nikmat Islam dan Iman.

Semalam cik Awan mengikuti satu forum yang bertajuk Nikah Tunai yang dipanelkan oleh ahli panel yang tidak asing bagi kita iaitu YB Senator Hjh Mumtaz Md Nawi, ahli dewan Negara dan Ustaz Hasrizal Mohd Jamil (SaifulIslam.com), penceramah bebas. Forum tersebut berlangsung di Balai Islam, Lundang, Kota Bharu, bermula kira-kira jam 10.00 malam dan berakhir 2 jam selepas itu.

Banyak isu panas dan menarik yang dikupas oleh ahli panel termasuklah tentang mahar atau maskahwin, hantaran, adat bersanding dan pelbagai lagi isu-isu tentang perkahwinan yang menjadi kontroversi sekarang ini. Pelbagai tip persedian sebelum kahwin dan penerusan kebahagiaan rumah tangga juga dihurai dengan lanjut.

Jika kita mengambil pengajaran dan iktibar dari forum tersebut insyaallah perkahwinan akan menjadi institusi yang bahagia. Masalah penceraian juga akan dapat dikurangkan.

Di sini suka Cik Awan untuk berkongsi dengan pembaca tentang pandangan yang diutarakan oleh Ustaz Hasrizal tentang mawaddah dan rahmah. Mawaddah dan Rahmah adalah kurniaan Allah selepas perkahwinan. Bila hadirnya Mawaddah dan rahmah ini?

Mengikut Ustaz Hasrizal, ulamak menyatakan ada 6 peringkat untuk terhasilnya mawaddah. Pertama, Bulan madu. Pada masa ini semuanya indah. Apa yang dilakukan suami cantik, apa yang dilakukan oleh isteri semuanya bagus.

Kedua, bulan bawang. Bulan air mata. Selepas 3-4 tahun berkahwin, warna-warna sebenar suami -isteri kelihatan. Perangai sebenar suami isteri sudah dikenalpasti. Pada waktu ini mulalah. Itu tak kena, ini tak kena dan bermacam-macam objek terbang yang dikenalpasti mendarat.

Ketiga, proses rundingan. Pada peringkat ini suami isteri akan mengenalpasti kesilapan dan kelemahan masing-masing. Suami mengaku kesilapan dan kelemahan dia, isteri juga begitu.

Keempat, penyesuaian. Apabila suami-isteri telah mengetahui kelemahan dan kesilapan masing-masing, segala kekurangan tersebut akan dilengkapi oleh kedua-dua belah pihak. Jika suami yang pandai masak, suami yang tolong masakkan dan jika isteri rajin berkemas, isteri yang yang tolong kemaskan.

Kelima, proses peningkatan. Pada peringkat ini suami-isteri berusaha untuk menjadikan hubungan lebih mesra dan dan bahagia.

Dan yang keenam, pemantapan. Pada peringkat ini suami-isteri akan berusaha untuk memantapkan hubungan mereka. Selepas enam peringkat inilah maka lahirlah mawaddah iaitu kasih sayang antara suami isteri.

Mawaddah akan hadir bersama Rahmah. Rahmah ialah belas ihsan antara suami isteri. Rahmah inilah yang mengukuhkan lagi kasih sayang suami-isteri yang menjadikan hubungan kekal lama walaupun pelbagai dugaan dan cabaran yang memungkinkan hubungan terputus.

Itulah sedikit bingkisan daripada forum "Nikah Tunai" yang dapat kita kongsikan bersama. Bersama-samalah kita membuat persediaan yang secukupnya daripada segi ilmu untuk berkahwin bagi yang belum berkahwin dan bagi yang telah berkahwin tambahlah ilmu untuk proses peningkatan, sesungguhnya ilmu Allah itu luas.



2 ulasan:

ZULKIFLI BIN CHE NOH berkata...

Sebut pasa keluarga bahagia ni Qard jr teringat kepada pasangan idola orang kelntan yang baru2 ni terima cucu yang ke 50. Tok guru nik Aziz. Beliaubukan sahaja menyampaikan teori bagaimana membentuk keluarga bahagia bahkan merealisasikannya dengan amali yang dapat kita lihat sendiri. Tahniah tuan Guru.

Baru2 ni Qard jr dengar koleksi MP3kuliah jumaat Tuan Guru. Huraia tafsir surah at-Talaq ayat 1-7. Sangat bermanfaat untuk dihayati. Allah sengaja meletakkan nama2Nya yang agung dalam ayat tersebut beberapa kali supaya para suami ingat yang dia nak ceraikan tu bukan sahaja bergelar isteri tetapi juga hamba Allah. Sebelum dia jadi isteri kamu, dia Hamba Allah. Jadi, Jangan suka2 kamu nak ceraikan dia. Sabda Rasulullah, seburuk2 perkara yang halal disisi Allah adalah perceraian.
Syukran.

NUHA berkata...

wah!
bestnye dapat pergi ke forum tuh..
rasa nk pi jugak..tp time tu xde kat kelantan..adeih~~

anyway, trima kasih atas perkongsian ini.. :p

Khamis, 13 November 2008

Mawaddah wa Rahmah

Dicatat oleh Cik Awan Butirstar di 11:13 PG
Alhamdulillah dengan segala nikmat dan kurnianya kita dapat pelbagai nikmat termasuklah nikmat yang paling besar iaitu nikmat Islam dan Iman.

Semalam cik Awan mengikuti satu forum yang bertajuk Nikah Tunai yang dipanelkan oleh ahli panel yang tidak asing bagi kita iaitu YB Senator Hjh Mumtaz Md Nawi, ahli dewan Negara dan Ustaz Hasrizal Mohd Jamil (SaifulIslam.com), penceramah bebas. Forum tersebut berlangsung di Balai Islam, Lundang, Kota Bharu, bermula kira-kira jam 10.00 malam dan berakhir 2 jam selepas itu.

Banyak isu panas dan menarik yang dikupas oleh ahli panel termasuklah tentang mahar atau maskahwin, hantaran, adat bersanding dan pelbagai lagi isu-isu tentang perkahwinan yang menjadi kontroversi sekarang ini. Pelbagai tip persedian sebelum kahwin dan penerusan kebahagiaan rumah tangga juga dihurai dengan lanjut.

Jika kita mengambil pengajaran dan iktibar dari forum tersebut insyaallah perkahwinan akan menjadi institusi yang bahagia. Masalah penceraian juga akan dapat dikurangkan.

Di sini suka Cik Awan untuk berkongsi dengan pembaca tentang pandangan yang diutarakan oleh Ustaz Hasrizal tentang mawaddah dan rahmah. Mawaddah dan Rahmah adalah kurniaan Allah selepas perkahwinan. Bila hadirnya Mawaddah dan rahmah ini?

Mengikut Ustaz Hasrizal, ulamak menyatakan ada 6 peringkat untuk terhasilnya mawaddah. Pertama, Bulan madu. Pada masa ini semuanya indah. Apa yang dilakukan suami cantik, apa yang dilakukan oleh isteri semuanya bagus.

Kedua, bulan bawang. Bulan air mata. Selepas 3-4 tahun berkahwin, warna-warna sebenar suami -isteri kelihatan. Perangai sebenar suami isteri sudah dikenalpasti. Pada waktu ini mulalah. Itu tak kena, ini tak kena dan bermacam-macam objek terbang yang dikenalpasti mendarat.

Ketiga, proses rundingan. Pada peringkat ini suami isteri akan mengenalpasti kesilapan dan kelemahan masing-masing. Suami mengaku kesilapan dan kelemahan dia, isteri juga begitu.

Keempat, penyesuaian. Apabila suami-isteri telah mengetahui kelemahan dan kesilapan masing-masing, segala kekurangan tersebut akan dilengkapi oleh kedua-dua belah pihak. Jika suami yang pandai masak, suami yang tolong masakkan dan jika isteri rajin berkemas, isteri yang yang tolong kemaskan.

Kelima, proses peningkatan. Pada peringkat ini suami-isteri berusaha untuk menjadikan hubungan lebih mesra dan dan bahagia.

Dan yang keenam, pemantapan. Pada peringkat ini suami-isteri akan berusaha untuk memantapkan hubungan mereka. Selepas enam peringkat inilah maka lahirlah mawaddah iaitu kasih sayang antara suami isteri.

Mawaddah akan hadir bersama Rahmah. Rahmah ialah belas ihsan antara suami isteri. Rahmah inilah yang mengukuhkan lagi kasih sayang suami-isteri yang menjadikan hubungan kekal lama walaupun pelbagai dugaan dan cabaran yang memungkinkan hubungan terputus.

Itulah sedikit bingkisan daripada forum "Nikah Tunai" yang dapat kita kongsikan bersama. Bersama-samalah kita membuat persediaan yang secukupnya daripada segi ilmu untuk berkahwin bagi yang belum berkahwin dan bagi yang telah berkahwin tambahlah ilmu untuk proses peningkatan, sesungguhnya ilmu Allah itu luas.

2 ulasan on "Mawaddah wa Rahmah"

ZULKIFLI BIN CHE NOH on 17 November 2008 12:11 PTG berkata...

Sebut pasa keluarga bahagia ni Qard jr teringat kepada pasangan idola orang kelntan yang baru2 ni terima cucu yang ke 50. Tok guru nik Aziz. Beliaubukan sahaja menyampaikan teori bagaimana membentuk keluarga bahagia bahkan merealisasikannya dengan amali yang dapat kita lihat sendiri. Tahniah tuan Guru.

Baru2 ni Qard jr dengar koleksi MP3kuliah jumaat Tuan Guru. Huraia tafsir surah at-Talaq ayat 1-7. Sangat bermanfaat untuk dihayati. Allah sengaja meletakkan nama2Nya yang agung dalam ayat tersebut beberapa kali supaya para suami ingat yang dia nak ceraikan tu bukan sahaja bergelar isteri tetapi juga hamba Allah. Sebelum dia jadi isteri kamu, dia Hamba Allah. Jadi, Jangan suka2 kamu nak ceraikan dia. Sabda Rasulullah, seburuk2 perkara yang halal disisi Allah adalah perceraian.
Syukran.

NUHA on 26 November 2008 8:36 PTG berkata...

wah!
bestnye dapat pergi ke forum tuh..
rasa nk pi jugak..tp time tu xde kat kelantan..adeih~~

anyway, trima kasih atas perkongsian ini.. :p